10.10.14

Zit er nog toekomst in het communicatievak?

Bovenstaande vraag kwam bij mij op na het lezen van een artikel over de magere kansen op een baan voor studenten die ‘iets’ willen doen met communicatie. Tja, wel apart dat de kansen op een baan klein worden in een vakgebied dat steeds belangrijker lijkt te worden.  Voor vrijwel elke functie binnen een bedrijf of instelling worden communicatieve vaardigheden verlangd. Communicatie is steeds meer van ons allemaal geworden. Het is wel prettig wanneer een automonteur, specialist of bankmedewerker beschikt over basis communicatieve vaardigheden. Je zou zeggen, een communicatieadviseur kan daarbij helpen. Genoeg werk, toch?

Communicatie gaat over relevante contacten tussen een organisatie en haar stakeholders. Dat kan natuurlijk op allerlei manieren en door allerlei mensen.  Ik kom bij organisaties met een communicatieafdeling die een complete verdieping bezet. Twintig tot vijfentwintig mensen is geen uitzondering.  Ik durf het niet hardop te vragen, maar vraag me soms af wat die mensen allemaal doen.  Aan de andere kant bezoek ik ook  succesvolle  internationale bedrijven die ‘de communicatie’ laten verzorgen door een management assistent(e) die het er even naast doet. Blijkbaar wordt het communicatievak op totaal verschillende manieren beleefd en uitgevoerd. Af en toe heb ik het gevoel dat het er maar net van afhangt welk belang het management aan een afdeling communicatie hecht.  Hoe kan dat nou?

Slechte verkopers
Ik vrees dat we onszelf vaak slecht verkopen. We spreken met professionals onderling graag over contentmanagement, storytelling, reputatiemanagement of omgevingscommunicatie. Voor ons – hopelijk – klare taal maar er zijn aan de klantzijde heel veel mensen die dit niet begrijpen. Die vinden social media nog steeds eng en schrikken zich rot wanneer een journalist belt.

KPI’s
Een ander probleem is dat de resultaten van communicatiebeleid soms moeilijk meetbaar zijn. Het is logisch dat je als opdrachtgever wilt weten wat communicatie doet voor je sales, met relaties, voor je imago of andere doelstellingen. Zolang niet goed inzichtelijk wordt gemaakt wat voor effecten communicatie heeft, zal  binnen elke organisatie op een gegeven moment iemand opstaan die aan je vraagt: ‘Zeg, wat doe jij eigenlijk hier?’ En dan is het te laat.

Resultaatgericht werken,  met duidelijke vooraf bepaalde doelstellingen, helpt. Die doelen moeten wel smart zijn. Het laat  – terecht – zien dat ons vak een echt vak is. Dat het niet alleen geld kost, maar vooral veel oplevert.  Een vak waarin muziek zit. Echt wel.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer