01.10.14

You’re invited!

Een nieuw merk lanceren is erg moeilijk, zeker in de telefoonwereld die erg competitief is. Als je dan ook nog eens te weinig kapitaal hebt om grote voorraden te leggen en grote mediacampagnes te beginnen, hoe kom je dan toch boven de grote namen als Apple en Samsung uit? Het Chinese merk OnePlus deed wat mij betreft een geslaagde poging met het ‘invite systeem’

Invite systeem
Alleen mensen met een invite kunnen de telefoon bemachtigen. Zo’n invite moet je wel verdienen. Dat gaat met punten die je kunt verdienen in wedstrijden op social media. Hoe meer punten je  verzamelt, des te meer kans je hebt op een invite. Ik had zo’n invite en ben inmiddels in bezit van de One. Na de telefoon drie weken in je bezit te hebben, ontvang je ‘shareble invites’. Die kun je naar vrienden, familie en belangstellenden sturen, zodat ook zij aan de telefoon kunnen komen. Ik merkte in mijn vriendenkring dat er veel belangstelling is voor de telefoon. Veel van mijn vrienden wilden invites van mij hebben. Hoe kan dat nu?

Ik denk dat de combinatie van ‘exclusief’ , ’verdienen’ en ‘delen’ erg belangrijk is. Juist het feit dat de telefoon niet makkelijk te koop is, maakt ‘m bijzonder. Daarnaast heb je na ontvangst van je invite, maar 24 uur de tijd om de telefoon te bestellen, hierdoor geeft OnePlus echt het gevoel van schaarste.

Onduidelijk, maar wat geeft het?
OnePlus heeft een eigen community gecreëerd.  En ik hoor daar bij! Het invite–systeem is niet voor iedereen acceptabel of duidelijk, maar dat geeft helemaal niet. Voor ons insiders is vooral  het ‘you never settle-principe’ belangrijk. Je móet en zál de One in je handen krijgen. Het kriebelt aan je en het maakt de telefoon alleen maar spannender.  One Plus geeft je het gevoel dat je blij mag zijn dat je het toestel mag kopen.  Een mooie marketing actie dus.

Nieuwe stap
Vanaf oktober gaat het merk verder met een pre-oder systeem. Ik moet nog maar zien of dit net zo succesvol is als het invite systeem. Dat zal niet meevallen, want het invite systeem was uniek. Pre-order is dat niet. Maar wie weet zal het Chinese merk OnePlus een stukje markt veroveren in de telefoonbusiness.

Vooralsnog ben ik eigenaar van de One. Ik behoor tot de happy few!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer