29.10.14

Tafelmanieren voor het goede doel

In tijden van economische crisis zijn we steeds kritischer in onze uitgaven. Toch geven veel mensen wel eens aan een goed doel. Maar, voordat we dat doen, willen we wel zeker weten dat de gift op de juiste manier wordt besteed. Als ik bijvoorbeeld overweeg een bepaald goed doel geld te geven, vind ik het erg belangrijk dat het doel niet alleen betrokken overkomt, maar ook transparant is over wat er met het geld gebeurt.

Als ik dan eenmaal de beslissing heb genomen, is het fijn als het overmaken van het bedrag op een makkelijke en snelle manier kan. Vaak is dat per sms of machtiging.  Wanneer een keuze is gemaakt, kan een bijdrage vaak op verschillende manieren worden gedaan, bijvoorbeeld door het sturen van een sms of een collecte. Het Rode Kruis in Polen verzon een heel nieuwe, in-het-oog-springende manier!

Very Good Manners
Een op de vier kinderen in Polen kan zich geen dagelijkse warme maaltijd veroorloven. Om de consument hier bewust van te maken bedacht het Poolse PR bureau Cheil in samenwerking met het Rode Kruis de campagne “Very Good Manners”. Door gebruik te maken van speciale placemats in restaurants riepen zij gasten op om direct, ter plaatse, geld te doneren. Door het bestek gekruist op je bord te leggen, geef je aan dat er  € 1,50 extra aan je rekening mag worden toegevoegd, bestemd voor de campagne Very Good Manners. Dit bedrag is genoeg voor een warme maaltijd voor een kind.

Het Rode Kruis begon de campagne met een klein budget (€1000), in slechts vier verschillende restaurants. Alleen op de eigen website was een viral filmpje te bekijken die de campagne onder de aandacht moest  brengen. De actie werd pijlsnel door media opgemerkt en de vier restaurants groeide al snel naar meer dan 30 restaurants. De donaties stroomden binnen. In korte tijd zorgde de campagne voor een stijging in donaties van maar liefst 65%!

https://www.youtube.com/watch?v=HRLDXWFjsDE

Een actie waar de Poolse media van smulde! Overal verschenen artikelen en televisie-/radio-items. Tot nu toe heeft de campagne ruim 15 miljoen mensen bereikt. Vanwege het grote succes is het Rode Kruis van plan de actie ook in  Europese landen te introduceren.

Inspiratiebron
Mijn favoriete campagnes zijn vaak simpel en recht voor z’n raap. Very Good Manner is zo`n campagne. De campagne richt zich direct op de eter op het feit dat anderen geen eten hebben. Jij zit in een mooi restaurant en je hebt net een heerlijke maaltijd besteld. Maar dan wordt er een placemat onder je neus geschoven dat maar liefst 700.000 kinderen dagelijks geen warme maaltijd krijgen. Door mensen met ‘de neus op de feiten te drukken’, zijn zij sneller geneigd geld te doneren. Tenminste, dat is waar het Rode Kruis op hoopte. En het heeft gewerkt! De campagne is gehouden onder de juiste doelgroep, plaats en tijdstip. Een simpele, maar innovatieve manier om geld in te zamelen voor een heel mooi doel. Ik vind het een geweldige inspiratie voor andere goede doelen.

De campagne “Very Good Manner” heeft zo veel indruk op mij gemaakt, dat ik hem graag met jullie wil delen. Wat vinden jullie van de actie?

Ook te lezen op Marketingtribune

Terug naar overzicht

Auteur

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer