16.10.14

McTrust

Gezond eten, bewust met eten bezig zijn is een trend. We willen weten wat we eten en wat het met ons lichaam doet. Welke E-nummers zijn nu schadelijk en is de suikervervanger die ergens in zit de goede of juist de slechte variant? Ik let wel op mijn eten, maar ik probeer daar ook vooral een beetje ‘normaal’ over te doen. Ik kom zo goed als nooit bij Fast Food ketens. Niet uit overtuiging, maar ik vind het gewoon niet lekker. Ik vroeg me dan ook niet echt af of het eten bij bijvoorbeeld McDonald’s wel puur natuur is, alhoewel desgevraagd zou ik er zeker mijn vraagtekens bij zetten.

McDonald’s is vooral in de VS steeds minder populair en Amerikanen klagen veel over de kwaliteit van het eten en het gebrek aan informatie over het eten. McDonald’s heeft zich dat aangetrokken en een tegenaanval bedacht om het tanende imago weer op te vijzelen.

Our Food, Your questions
De Amerikaanse variant van Vandaag de Dag, Goodmorning America, mocht een kijkje nemen in de hamburgerfabriek om met eigen camera’s te zien hoe de burgers gemaakt worden. Zie hier het item:

https://www.youtube.com/watch?v=hb1cxiE4s4U

Een slimme actie van McDonald’s om een belangrijk tv-programma als Goodmorning America deze primeur te geven. Het item is uitermate positief en de verslaggever gaat erin als een vette burger 2000px-Smiley.svg.  Mooi stukje in het item is de uitlating van de Chief Brand Officer dat deze actie wordt gedaan om consumenten te overtuigen van de echtheid van het vlees. Niet om uit de rode cijfers te komen. Ja duh.

Het toelaten van de camera’s in de fabriek is onderdeel van een grotere transparantie campagne: Our Food Your Questions. In commercials, via Facebook, Twitter en op straat worden mensen aangemoedigd vooral veel vragen te stellen over al het eten. McDonald’s geeft vervolgens antwoord op die vragen door middel van weer andere filmpjes waarin MythBusters presentator Grant Imahara op onderzoek uitgaat.

Reputatiemanagement
Ik vind het wel slim van McDonald’s. Transparant zijn over je product is het beste wat je als merk/bedrijf kunt doen. Of dit de redding wordt van McDonald’s weet ik niet. Lang niet alle vragen komen aan de orde en vragen over de leefbaarheid van de dieren, of milieuproblemen die daarmee samenhangen, komen nauwelijks aan bod. Zo was Time al kritisch en schrijft dat McDonald’s nog genoeg te verbergen heeft. Het is in ieder geval een stap in de goede richting.
Waar de Mac vooral behoefte aan heeft is het vertrouwen van de consument, anders kopen ze de ‘troep’ gewoon niet meer. Ik ben benieuwd. Eerder hebben ze de harde rode huiskleur al vervangen door ‘natuurlijk ’groen. Dat heeft blijkbaar niet goed gewerkt. Met een kleurtje alleen ben je er -gelukkig- niet .

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Media Strateeg

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer