31.10.14

‘Gezellig’ naar het ziekenhuis

Zakelijk verkeer ik regelmatig in het ziekenhuis. Deze week was ik voor een klantbezoek in het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Toen ik na een prettig en nuttig gesprek door het ziekenhuis naar de uitgang liep dacht ik: “Wat is het hier gezellig!”. Meteen flitste door mijn hoofd dat dat een heel discutabel en paradoxaal gevoel is. Want kan een ziekenhuis wel gezellig zijn?

Ik dacht meteen aan al die mensen die voor hun leven vechten. Mensen die in spanning zitten na een onderzoek en wellicht te horen kunnen krijgen dat ze ernstig ziek zijn. Ik realiseerde me hoeveel stress er in een ziekenhuis rondhangt, hoeveel pijn en verdriet er kan heersen. Tegelijkertijd realiseer ik me natuurlijk ook dat er vreugde is. Genezing, nieuw leven. Een afspiegeling van het echte leven. Toch overvalt je in het ziekenhuis meestal een gevoel van spanning en angst.

Onder de indruk
Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat de omgeving deze negatieve gevoelens niet versterkt maar verzacht. Een mooi sfeervol gebouw en een gezellig café of restaurant kunnen daarbij helpen. Bossche bollen die uitnodigend zijn uitgestald als je door het ziekenhuis loopt, een winkel met leuke babykleren en als klap op de vuurpijl zag ik dat ze zelfs een verkooppunt van Rituals hebben. Ik was onder de indruk van de gezellige sfeer die hier toch heerst ondanks alles. Ik vergat even dat ik in een ziekenhuis was. Zou dit de bedoeling zijn van de architecten en de bestuurders van het ziekenhuis? Missie geslaagd!

Imago opbouwen complex
Naast de kwaliteit van je product of dienst wordt het dus steeds belangrijker alle andere zaken ook goed op orde te hebben. Dit begint al bij de parkeerplaats en de receptioniste, en dit eindigt nergens. Je website, de klachtenafhandeling, de sociale media en ook het gevoel wat je overvalt als je door het ziekenhuis loopt. Ik realiseer me op zo’n moment ook hoe complex het is om als ziekenhuis een goed imago op te bouwen en door de tijd heen te behouden.

Cynthia Boersbroek, stagiaire bij Bijl PR doet op dit moment een onderzoek naar het imago en reputatie van ziekenhuizen in de regio Rijnmond. Waarom kies je voor het ene ziekenhuis en niet voor het andere?  Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen. Wat speelt er allemaal mee als het gaat om het beeld bij een ziekenhuis? Wij houden u op de hoogte!

Terug naar overzicht

Auteur

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer