14.10.14

Een klant leren inschatten

Heb jij ook wel eens dat het niet goed klikt met bepaalde collega`s of klanten? Jullie zitten totaal niet op dezelfde golflengte en dat kan flink botsen. Samen komen jullie er niet uit en dat is vervelend, omdat je er zoveel energie in hebt gestoken. Kon je dit voorkomen? Lag het aan jou of aan de ander? En, hoe kun je het een volgende keer anders doen? Er is een simpele tool die je helpt om als communicatieadviseur klanten beter van dienst te kunnen zijn.

Gedragingen
Als ik één ding heb ontdekt, is dat ieder persoon ander gedrag vertoont bij verschillende onderwerpen en momenten. Gedrag is wat je doet, hoe je praat en hoe je beweegt. Deze gedragen zijn erg belangrijk bij een prettige samenwerking, gesprek, leidinggeven, verkoop, service, support en onderhandeling. Niet iedereen zal jouw gedrag als prettig ervaren en jij kan precies hetzelfde beleven. Waarom zit je soms op een andere frequentie en komt jouw boodschap (en die van je gesprekspartner) anders over dan je bedoelde?

DAS
DAS staat voor Dominant, Afstandelijk en Sociaal en is een gedragscan van je eigen gedrag. Ieder mens heeft van de DAS gedragsvormen iets in zich. Dominante mensen willen vaak hun zin doorzetten. Afstandelijke mensen zullen zich niet vaak uiten. En sociale mensen willen graag door iedereen aardig gevonden worden. Weet jij al welke gedragsvorm bij jou overheersend is?

Waarom delen?
Ik vond het zelf erg leuk om meer inzicht te krijgen in mijn gedragsvormen. Ik had geen flauw benul wat de DAS-test was. Ik weet zeker dat de uitkomst van de test mij zal helpen bij een prettige samenwerking met collega`s en het inschatten van klanten. Ik kan daardoor hopelijk beter advies geven. Kortom, dit is niet alleen handig als toekomstige communicatieadviseur, maar ook in mijn dagelijkse leven.

Mocht je zelf ook nieuwsgierig zijn over jouw uitkomst van de DAS-test? Dan kun je hem hier doen. Ben jij de badkuip, tent, sociale glijbaan, dominante glijbaan of de lijn? Deel het met mij hieronder.

“Ik ben de lijn, wie ben jij?”

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer