17.09.14

Een gesprek in de zorg: Guus Vaassen

Wat gebeurt er in de zorgmarkt, welke trends en ontwikkelingen zijn er? En hoe zetten zorgverleners en aanbieders communicatie in om de zorg te verbeteren of om zich in de veranderende markt te positioneren? Bijl PR gaat hierover in gesprek met zorgprofessionals. Dit keer met Guus Vaassen, directeur bij Medworq.

Medworq: wat doet Medworq precies?
We ontwikkelen zorgconcepten voor ziekenhuizen, rondom specifieke ziektebeelden. We sporen patiënten op, zorgen dat patiënten het juist behandeladvies krijgen, bieden ondersteuning van de thuissituatie en ondersteunen de patiënt thuis via internet door middel van sites die patiënten op afstand kunnen helpen (eHealth).

Noemt u eens een voorbeeld?
Bij prostaatkanker bijvoorbeeld krijgen patiënten soms te horen dat ze niet direct behandeld hoeven te worden. Het is dan belangrijk om contact te houden met de patiënt, die gerustgesteld wil worden en informatie wil kunnen krijgen rondom zijn aandoening en klachten. Het concept dat we hiervoor hebben gebouwd is De Prostaatkliniek. Patiënten kunnen via de website van de Prostaatkliniek (www.deprostaatkliniek.nl) online alle informatie vinden en ook direct een vraag stellen aan één van de aangesloten medisch specialist. Een ander voorbeeld is het concept Gezonde Nieren, wat zich richt op preventie en behandeling van chronische nierschade. Daar bieden we informatie en contact via www.gezondenieren.nl.

Naast het online koppelen van vraag (van de patiënt) en aanbod (van de medisch specialist) doen we dat ook fysiek op verschillende locaties met ziekenhuizen waar we mee samenwerken. Bijvoorbeeld in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch en het Meander Medisch Centrum in Amersfoort.

Wie is jullie doelgroep?
We ontwikkelen de concepten samen met ziekenhuizen en zorginstellingen. Dat zijn feitelijke onze klanten. We werken op dit moment met diverse ziekenhuizen om deze e-health concepten te ontwikkelen. We koppelen zo de consument en specialist. Maar de echte doelgroep zijn de consumenten die op zoek zijn naar informatie en die uiteindelijk de websites bezoeken.

Wat doet Medworq op het gebied van marketing en communicatie?
De content voor de verschillende websites wordt verzorgd door onze eigen redactie. Die redactie checkt medische informatie, maar gaat ook op zoek naar nieuws en creëert zelf nieuws door interviews te houden met specialisten bijvoorbeeld. Altijd in afstemming met de medisch specialisten die ook in de redactieraad zitten.

Op dit moment zijn we bezig met om al deze websites onder eenzelfde label te laten vallen:Doktr.nl. Op websites die horen bij dit label kunnen bezoekers veilige en betrouwbare informatie vinden, maar ook direct inloggen om in contact te komen met een van de aangesloten specialisten via een digitaal spreekuur.

Onze contacten met ziekenhuizen en zorginstellingen gaan veelal via informele netwerken. Die contacten hebben we al heel lang en dat werkt goed. Richting consumenten doen we dat via de verschillende informatieve websites, gericht op de zorgvraag van de patiënt. Dit doen we op ziektebeelden, omdat mensen meestal zoeken op de aard van de klacht of op de naam van de aandoening. Door continue de content actueel te houden en ook aan zoekmachine optimalisatie te doen proberen we zo snel vindbaar te zijn.

Is dit volgens u ook de trend in de zorg? Meer naar de patiënt zelf en thuis verplaatsen?
Ja dat is onvermijdelijk. Uit efficiëntie en kostenoverweging. De Nederlandse regelgeving belemmert ons nu nog om veel thuis te doen. Volgens de richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit kan een zorgtraject met een patiënt alleen bestaan middels face-to-face contacten, maar in de praktijk is dat lang niet altijd nodig. Dit kun je gedeeltelijk op afstand doen door het proces anders in te richten, bijvoorbeeld met behulp van moderne technologie. Volgens mij kan hiermee twintig procent van de zorgkosten worden bespaard, en doe je de patiënt een groot plezier doordat hij of zij zelf veel meer in controle blijft.
Specialisten willen ook mee in deze ontwikkeling, mits de beloningsstructuur hierop aansluit. In eerste instantie zal e-health een tijdsinvestering zijn, maar uiteindelijk gaat het heel veel tijd winnen.

Hoe kan communicatie in de zorg beter?
De communicatie tussen patiënt en arts kan sneller en directer. Door het te verplaatsen naar de virtuele wereld is sneller en directer contact mogelijk. Patiënten zijn op die manier veel sneller geholpen en het scheelt artsen ook de helft van de tijd.

Meer informatie over Medworq en Guus Vaassen
www.medworq.nl
Guus Vaassen op LinkedIn

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer