28.08.14

De journalist heeft niet altijd voorrang

Enkele dagen geleden schreef ik op deze plaats over snel handelen in crisissituaties. Veel organisaties en bedrijven denken dat crisiscommunicatie gaat om snel reageren richting pers. ‘We moeten een bericht sturen naar het ANP!’. Vaak is dat een goede oplossing, maar niet altijd. Een al te snelle reactie kan ook tegen je werken.

Waarom willen bedrijven waar iets aan de hand is, onmiddellijk een persbericht sturen? Waar komt die drang vandaan?  Ik kan er naar gissen. Het komt vermoedelijk voort uit de drang om open en transparant te willen communiceren. Dat is mooi. Maar ik weet ook dat het gebeurt uit angst voor represailles van buitenaf.  Claims, boze klanten, ontzette aandeelhouders, beschadigd imago noem maar op.

Regie over de boodschap
Goede en snelle communicatie is cruciaal in een crisis. Volgens mij is het daarbij uiterst belangrijk om na te denken over je doelgroepen. Wie zijn voor jouw bedrijf of organisatie belangrijk?  Soms is het een hele grote groep, denk daarbij aan een bedrijf in de consumenten business, maar vaak  zijn de belanghebbenden op één hand te tellen.  In dat laatste geval is een groots bericht richting nationale media wellicht niet nodig. Waarom meteen de nationale journalistiek inschakelen terwijl je zelf ook individueel de directe omgeving kunt informeren?  Er zijn genoeg middelen om zelf te gebruiken als informatiekanaal. Denk aan mail,  je eigen website, Youtube of – heel ouderwets – gewoon de telefoon. Een belletje naar je klanten heeft vaak meer impact dan een persbericht dat je rondstuurt. Met het benutten van deze eigen kanalen behoud je als organisatie ook enigszins de regie over de boodschap. En je bent nog steeds transparant.

De persconferentie heeft afgedaan
Bij grote incidenten is de druk van media enorm. Terecht, iedereen wil wat weten. In de praktijk komt het er op neer dat vele tientallen journalisten bellen of langskomen met dezelfde vragen. Dat legt een grote druk op een organisatie. Voor dergelijke momenten is de persconferentie uitgevonden, maar dat  is tegenwoordig vooral een  instrument geworden van overheden,  hulpverleningsinstanties en voetbalclubs.  Afgezien van obligate meetings over jaarcijfers, is een persconferentie een middel dat minder wordt ingezet.  Een eigen bericht op de site dat wordt gestuurd aan pers én aan alle belanghebbenden wint terrein.

Niet meer op nummer 1
Pleit ik hier voor het negeren van journalisten? Nee, zeker niet! Ik zie alleen een veranderend beeld. Enkele jaren geleden kon je als bedrijf niet om de journalistiek heen. Dat is al lang anders. Ik zie alleen dat media nog steeds bovenaan staan in heel veel crisiscommunicatieplannen. Dat lijkt me enigszins achterhaald. In het rijtje van mensen die worden  geïnformeerd tijdens een crisis, is de journalist gewoon een van de namen geworden. Heel belangrijk ja, maar niet noodzakelijk op nummer één.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer