22.07.14

Home for Hope

Asieldieren eenzaam de zomer in, drukte bij dierenasiel door huisuitzettingen en drukte asiel door internetaankopen. Zomaar wat voorbeelden die we de afgelopen jaren zijn tegengekomen in de kranten. Grote ogen kijkend door de tralies van een hok. Het is de realiteit van duizenden asieldieren die op straat zijn gedumpt of – om wat voor reden dan ook – zijn afgestaan door hun baasje(s).

Asieldieren zijn er in overvloed, zelfs veel te veel. Een groot probleem hier in Nederland. Maar ook in andere steden/landen, zoals in Singapore. De stad waar al jaren teveel asielhonden zijn. Sommige brengen daar zelfs hun hele leven door, omdat er nergens anders plek voor hen is. Het woonwarenhuis IKEA in samenwerking met twee Singaporese organisaties constateerde dit probleem en bedacht een platform voor verschillende asiels om op briljante wijze de asieldieren voor te stellen aan hun nieuwe baasje: Home for Hope.

Neem een hond om je huis compleet te maken
Dat is de boodschap van Home For Hope. Om die boodschap over te brengen werden alle asielhonden op een leuk kiekje gezet en vervolgens geprint en op kartonnen platen geplakt. De kartonnen honden kregen allemaal een mooi plekje in de verschillende showrooms van IKEA voorzien met een eigen barcode. Wanneer je deze code scant met je smartphone kom je direct in verbinding met het asiel. Kijk naar deze mooie beelden.

Impulsaankoop
De actie van IKEA is zo’n succes dat bij één vestiging alle honden inmiddels een nieuw baasje hebben gevonden. Als dierenliefhebber hoop ik dan ook dat het idee snel wordt overgenomen hier in Nederland. Wel met een duidelijke kanttekening! Voordat je een huisdier aanschaft denk dan heel goed na over de gevolgen daarvan. Wat heeft het dier nodig en hoe kun je daar als eigenaar het beste voor zorgen? Wie zorgt er voor het dier als jij dat niet kan of niet meer wilt? Ik hoop dat IKEA hier ook bij stilgestaan heeft en met deze actie geen impulsaankopen van huisdieren stimuleert. Want dan zitten al deze hondjes straks weer moederziel alleen in het asiel.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer