03.06.14

Storytelling: ‘Knappe verhalen’ van de Nederlandse Stichting van het Gehandicapte Kind

Storytelling is één van de trends van dit moment. Merken proberen hun verhaal op een mooie manier te vertellen om zo de interesse van de klant te wekken en hen onderdeel uit te laten maken van de beleving van het merk. In een aantal blogposts gaan Wesley en ik op zoek naar de meest authentieke verhalen van Nederlandse organisaties. Dit keer is de Nederlandse Stichting van het Gehandicapte Kind (NSGK) aan de beurt.

Een verhaal hoeft niet groots te zijn om je te raken. Dat is iets wat ik gedurende mijn scriptie voortdurend tegen kom. Één van de mooiste voorbeelden daarvan is te vinden in een campagne van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind. Zij weten met minimale middelen prachtige verhalen te vertellen en raken daarmee de kern van storytelling: het losmaken van emotie.

Knapperd van de Dag
Iedere dag plaatst de NSGK de Knapperd van de Dag op hun Facebookpagina. Dit is een rubriek waar ouders van gehandicapte kinderen foto’s en verhalen van hun kind kunnen insturen. De mooiste verhalen worden vervolgens gedeeld op de Facebookpagina van de NSGK.

Wat deze verhalen zo bijzonder maakt is het feit dat ze het leven van een gehandicapt kind vanuit een positieve insteek benaderen. Er wordt niet gepraat over beperkingen, maar juist over wat een kind wel kan. Iedereen weet dat een gehandicapt kind een beperking heeft, maar de rubriek laat zien dat het leven nog steeds prachtig kan zijn als je een beperking hebt. Dat leren de kleine heldjes en heldinnen ons.

Effect
Het vertellen van persoonlijke verhalen heeft ook een enorm effect voor het aantal likes op de Facebookpagina van de NSGK. Het succes van de campagne is niet alleen te danken aan de ouders, maar ook aan ‘de buitenwereld’. De buitenwereld kijkt naar een kind wat niet direct van hun is, maar waar ze wel mee kunnen inleven. Het is geen familie, het zijn geen vrienden of bekenden. Maar ze kijken wel naar de kracht van het kind en de mooie, positieve verhalen die worden gedeeld. Dat vinden mensen mooi, en het levert likes en reacties op.

Zo is het gemiddeld aantal likes op een ‘Knapperd van de dag’-update over de duizend, het aantal reacties over de honderden en het aantal keer dat de berichten worden gedeeld over de vijftig. Je kunt dus stellen dat mensen zich verbonden voelen met de NSGK en dat deze verbinding uiteindelijk leidt naar een positief sentiment. Daar draait het uiteindelijk om.

Achter de schermen
NSGK lijkt de kracht van persoonlijk verhalen goed te snappen. De likes en de reacties zijn prachtig, maar dit is niet het uiteindelijk doel. Het is een gevolg van de boodschappen die zij uit willen dragen. Ze willen de mooie verhalen van gehandicapte kinderen delen met de wereld en omdat zij dit doen wekken zij emotie op. De emotie, een positief sentiment, zorgt ervoor dat mensen in beweging komen. En wat is er mooier dan dat?

Benieuwd naar meer organisaties met mooie verhalen? Houd de blog dan in de gaten. Wesley zal volgende keer met een nieuw, mooi voorbeeld komen van krachtige storytelling.

Terug naar overzicht

Auteur

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer