19.06.14

Storytelling: De vier perspectieven van storytelling

Ik heb al meerdere blogs geschreven over (het effect van) persoonlijke verhalen en dat heeft mij aan het denken gezet: moeten verhalen dan altijd een persoonlijke tint hebben? Dat denk ik niet. Volgens mij zijn er namelijk vier perspectieven van storytelling.  Het gaat om de organisatie, de werknemers, klanten en alle andere stakeholders. Ze hebben elk hun eigen verhaal. Ik probeer ze hieronder te ontleden   en geef elke keer kleine voorbeelden.

Organisatie
Een organisatie is een verhaal. Elke dag gebeuren er dingen waarop een organisatie moet reageren. De gemaakte keuzes laten de ware identiteit zien van de organisatie en zorgen voor identificatie bij degene die het verhaal wil horen.

Marqt, de biologische stadssupermarkt, is daar een goed voorbeeld van. De belofte van Marqt is dat zij échte voeding verkopen zonder toevoegingen en dat dit voedsel afkomstig is van lokale leveranciers (boeren). Daarmee spelen zij in op een belangrijke ontwikkeling in de samenleving.

Werknemers
Bij grote veranderingen in organisaties gaat het altijd over mensen. Daarom is het uiterst belangrijk om mensen te betrekken bij veranderingen. Een manier om dat te doen is door gezamenlijk een (nieuw) verhaal te creëren.

Interpolis lijkt dit goed te snappen. De belangrijkste propositie van Interpolis is ‘Glashelder’, waarmee ze bedoelen dat alles transparant moet zijn. Dit verhaal moet dus overal terugkomen, ook bij de medewerkers. Bij Interpolis vertaalden ze dit verhaal intern. Interpolis heeft open werkplekken en zij hebben de Glashelderdag, een dag waarbij werknemers geïnspireerd worden om verhalen uit het vakgebied te delen. Door het delen van verhalen ontstaat er nieuwe kennis.

Mensen willen transparantie over hun voedsel. Dit is een ontwikkeling die voor veel supermarkten als bedreiging wordt gezien, maar niet door Marqt. Marqt durft stelling te nemen en wordt daarmee eigenaar van haar eigen verhaal.

Klanten
Een krachtige manier van storytelling is om je klanten aan het woord te laten. Als (tevreden) klanten verhalen delen, dan is de kans op verspreiding groot.

Marktplaats lijkt zich erg bewust van de verhalen van  klanten.. Zij snappen dat Markplaats draait om de kopers en verkopers die via hun spullen bij elkaar worden gebracht. Marktplaats geeft de gebruikers een podium. Wesley schreef eerder een mooie blog over storytelling en Marktplaats.

Andere stakeholders
Een organisatie heeft vaak vele stakeholders. Vaak zitten er bij die stakeholders relevante partijen met mooie verhalen. Het kan een positief effect hebben om die verhalen uit te lichten.

Bij Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind pakt dat bijvoorbeeld erg goed uit. Belangrijke stakeholders van de NSGK zijn de ouders van het gehandicapte kind. Zij zien vaak hoe positief hun kinderen kunnen zijn en putten kracht uit die verhalen.  NSGK snapt dit en heeft daarom de ‘Knapperd van de Dag’-gelanceerd, een Facebookcampagne waar foto’s en verhalen van gehandicapte kinderen worden gedeeld. Meer daarover weten? Lees mijn vorige blog.

Meer perspectieven?
Ben jij het eens met deze perspectieven? Weet je nog een perspectief of heb je misschien een goed voorbeeld? Laat dan  een reactie achter. Ik ben erg benieuwd!

Terug naar overzicht

Auteur

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer