06.05.14

Regionaal is helemaal van NU

‘Nu.nl gaat regionaal’ las ik gisteren in de media. Wat een goed idee. Daar is voor Nu.nl denk ik nog veel te ‘halen’. Regionaal en lokaal nieuws staat dichterbij de mensen. Niet voor niets hebben regionale en lokale media al jaren een vast bereik aan lezers.

Klanten willen graag (positieve) media-aandacht voor hun merk of bedrijf. ‘Hoe kom ik met onze organisatie in de krant?’. Regelmatig komen bedrijven met deze vraag bij een PR bureau terecht. In een eerste  gesprek gaat het dan vaak over landelijke media-aandacht. Over artikelen in Telegraaf of AD, terwijl dit niet altijd de beste aanpak is. Niet altijd past het bij de organisatie, het nieuws of het verhaal. Soms zitten de grootste kansen juist in de ‘kleinere’ titels. Nog te vaak wordt de kracht van regionale en lokale media onderschat of simpelweg vergeten.

76% van de Nederlanders leest een huis-aan-huis blad
Regionale en huis-aan-huis bladen hebben een groot bereik en worden ook goed gelezen. Een dus groot potentieel, ook voor pr. Recent onderzoek van Nipo: Gratis Huis-aan-Huisbladen, Kwaliteit van het Bereik geeft aan dat 76% van de Nederlandse bevolking een gratis huis-aan-huisblad leest. En dat is volgens datzelfde onderzoek niet alleen om de advertenties, maar ook om de artikelen. Belangrijk dus om mee te nemen in je advies voor de klant. Waar zit jouw doelgroep? Wie wil je bereiken? Je wilt met je merk en boodschap juist in media staan die jouw doelgroep leest en waar jouw verhaal goed bij past.

Ook regionale dagbladen en omroepen hebben een groot bereik. Zo deed Motivaction onderzoek naar regionale omroepen. Conclusie: De Nederlander blijft trouw naar regionale zenders kijken. Bij elkaar trekken de omroepen 6 miljoen kijkers. En die kijkers geven de omroep een gemiddelde waardering van een 7.3. Regionale dagbladen bereiken bijna 4 miljoen lezers.

De uitdaging ligt online
Uit de cijfers blijkt dat het online bereik iets lager ligt. Neem bijvoorbeeld Dichtbij.nl, de regionale en lokale nieuwssite heeft ongeveer 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand. Mensen geven voor hun dagelijkse portie regionaal en lokaal nieuws dus nog wel de voorkeur aan print en tv. Daar ligt voor Nu.nl de grote uitdaging.

Voorbeelden genoeg
Bij Bijl kiezen we zeer regelmatig voor een lokale en regionale media-aanpak. En met succes. Lees bijvoorbeeld eens de cases over de Roparun, Het Grote Gymfeest (genomineerd voor de Dutch PR Awards) en de Grote Clubactie. Stuk voor stuk klanten die vooral dichtbij de doelgroep willen zitten, met verhalen van mensen uit de dorpen en steden waar ze vandaan komen. Verhalen uit de buurt, de buren, de school, de sportvereniging, verhalen die de mensen willen lezen.

Ik denk dat de regionale variant van Nu.nl een succes wordt! Wij zullen ze in ieder geval van input gaan voorzien!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer