13.05.14

Gezocht: Organisaties met ervaring in online storytelling

Voor mijn scriptie over het effect van online storytelling ben ik op zoek naar bedrijven die online storytelling in praktijk toepassen.  Ben jij werkzaam in of ken je zo’n organisatie? Dan zou ik je graag wat vragen willen stellen over het effect van online storytelling en hoe je dat effect meet.

Wat zoek ik?
Ik zoek organisaties die bewust de kracht van verhalen in een online omgeving inzetten. Dat kan een campagne zijn, maar ook een online doorvertaling van het verhaal van de organisatie naar digitale middelen. Wat is online storytelling? Mijn (ruwe) definitie:

Online storytelling is het doorvertellen van organisatieverhalen via online media waarbij klanten een verbinding (engagement) aangaan met het bedrijf die het verhaal vertelt.

Hoe herken je online storytelling?
Voor het selecteren van organisaties maak ik gebruik van een online storytelling checklist. Waaraan moet een online story voldoen?
1.    Een online story is te verspreiden
2.    Een online story heeft spanning (bijv. een maatschappelijke ontwikkeling) in zich
3.    Een online story activeert fans om te participeren, te delen en te co-creëren
4.    Een online story maakt gebruik van verschillende online platformen om het verhaal te verspreiden
5.    Een online story creërt verbinding en doet dit meestal via een centraal thema (bijv. hashtag) of op een centraal podium

Voldoet je organisatie aan deze punten? Dan lijkt het mij tof om je wat vragen te stellen.

What’s in it for you?
Voor jou kan het interview een reflectiemoment zijn. Wat levert je organisatieverhaal nou eigenlijk op? Soms is het goed om daarover te sparren. Daarnaast kun je, indien gewenst, een digitale kopie krijgen van mijn scriptie.

Wanneer?
Ik zoek mensen in de periode vanaf nu, 13 mei tot 30 mei. Dat is redelijk kort dag, maar het interview kan via de telefoon worden gehouden of Skype. Tijdsduur is 30 minuten tot 1 uur.

Welke vragen kun je verwachten?
De vragen die ik wil stellen hebben met name betrekking tot het doel, het (gewenste en behaalde) effect van de online story en hoe dit uiteindelijk gemeten is.

Bedankt voor het meedenken!
Elke tip is van harte welkom! Stuur een tip naar k.drewel@bijlpr.nl, @kiliand of laat een reactie achter op dit artikel. Bedankt voor het meedenken.

Terug naar overzicht

Auteur

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer