15.05.14

De journalist als linksbuiten

Over een maand neemt Jeremy Paxman afscheid. Na 25 jaar vertrekt de presentator in juni bij BBC Newsnight. Paxman is in Nederland niet zo bekend, maar in Engeland wel. Paxman is berucht als de ‘Rottweiler van het interview’. Vasthoudend en vastbijtend. Hij is als geen ander in staat om zijn interviewkandidaten te fileren. Het meest beruchte interview van Paxman is met de Britse politicus Michael Howard. Paxman stelt Howard in twee minuten maar liefst twaalf keer exact dezelfde vraag omdat Howard weigert te antwoorden. Ook een echte ‘must-see’: Jeremy Paxman  in gesprek met voormalig minister van Financiën Chloe Smith.

In Nederland hebben we nauwelijks een traditie op het gebied van harde, directe interviews. Wie is onze Paxman? Sven Kockelmann komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt. Uit eigen ervaring weet ik dat de Britse, Angelsaksische pers veel directer en harder kan zijn dan de Nederlandse journalisten. Ze zijn vaak ook gemener, althans dat lijkt zo. Ik denk dat het komt omdat ze – meer dan hun Nederlandse collega’s – allerlei verschillende interviewtechnieken  gebruiken. Het varieert van poeslief tot heel direct, daarnaast  is het vaak ook heel speculerend. Je moet als geïnterviewde in ieder geval zeer scherp zijn.

Effectbejag

Is de Nederlandse pers dan minder goed? Volgens mij is dat niet zo. De vraag is of harde interviews altijd veel succes hebben. Het is vaak korte termijn effectbejag. In een klein landje als Nederland kom je elkaar nogal eens tegen. Wie een keer goedkoop of over de rug van een ander ‘scoort’,  treft de volgende keer een gesloten deur. De meeste Nederlandse journalisten zijn zich hiervan bewust. Ik denk dat ze in veel gevallen zelfs meer bereiken dan op de harde, directe manier .

Het is ook de taak van een journalist om een kritische houding te hebben. Dat houdt iedereen bij de les. Toch hebben journalisten en bedrijven of instellingen elkaar nou eenmaal nodig. De een om zijn kijkers of lezer te bedienen (online of offline) de ander om iets te vertellen of verkopen. Die gedachte mis ik bij veel mensen die we hier op kantoor zien tijdens mediatrainingen. De angst voor een journalist zit soms diep geworteld.

Altijd scherp

Volgens mij is dat niet nodig. Een moeilijk interview of niet, je moet als geïnterviewde altijd opletten. Scherp zijn. Ook tijdens een zogenaamd makkelijk interview. Denk na over de strategie. Wat wil je vertellen? Wat wil je dat een journalist doorsluist naar zijn publiek? Een  journalist geeft je de kans om iets over je organisatie te vertellen. Je krijgt een podium. Zie een vraag als een voorzet van een van de linksbuiten;  je hoeft ‘m alleen maar in te koppen.

 

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer