01.04.14

Wesley van den Berg start eigen PR bureau: Eliane PR

Wat zou het een mooie kop zijn geweest, uitgerekend vandaag. Maar hussel de letters van Eliane PR door elkaar en wat krijg je? Inderdaad: één april! Mijn doel is bereikt. Tussen honderden andere blogs heb ik je interesse weten te wekken. Je hebt op mijn link geklikt! En dat allemaal door een triggerende kop die je nieuwsgierig maakte. Nu je toch hier bent, houd ik graag nog even je aandacht vast.

Steeds weer verbaas ik mij over het aantal blogs dat eigenlijk heel goed geschreven is, maar veel te weinig gelezen wordt. Niet tot hun recht komen. Wat mij betreft is de oorzaak vaak de slappe titel, onaantrekkelijke of saaie, niet nieuwsgierigmakende kop. De kop van je blog is het meest belangrijke deel van je verhaal. Dit is je kans om een goede eerste indruk te maken en mensen nieuwsgierig te maken naar meer. Een tweede kans krijg je (meestal) niet. Die paar woorden aan het begin van je blog, tweet of post kunnen het verschil maken tussen GEEN en VEEL bezoekers.

Ik moet je wat toegeven. Ook ik ben hier eens in tekort geschoten. Onderstaande tips heb ik van collega’s en vakgenoten geleerd en hebben mij enorm geholpen met het bedenken van triggerende koppen:

Koptip 1: Actueel onderwerp
Wat speelt er in Nederland? Wat wordt er op social media gezegd? Haak met jouw mening/verhaal in op actuele, favoriete onderwerpen.

Voorbeeld: #WaarisOlli

Koptip 2: Stel een vraag of stelling? Tegenstelling?
De titel stelt een vraag waarop je lezer antwoord wil (hoe, wat, waar). Hij/zij zal het artikel moeten lezen om het antwoord te krijgen.

Voorbeeld: Social media, onwijs gaaf of onwijs risicovol?

Koptip 3: Woordgrappen
Speel met woorden. Een kop met een leuke kwinkslag of woordgrap maakt nieuwsgierig.

Voorbeeld: (Nu)Tell a Story

Koptip 4: Tips en onderzoekjes
Tip-lijsten, Top-lijsten, do’s and dont’s en onderzoekjes doen het vaak goed. We smullen ervan. We lezen ze overal. Op internet en in de kranten. Verzamel ze en giet ze in een blog.

Voorbeeld: Hoe selecteer je een mediatrainer? 10 tips

Koptip 5: Twee zien meer dan een
Je hebt heel lang aan je blog gewerkt. Het is inmiddels je kindje geworden. Vraag aan je collega om een kop te maken. Het levert meestal leukere, gedurfde en creatieve koppen op.

Voorbeeld van een kop die mijn collega Lisa van den Eijk reeds voor mij heeft bedacht: Jan, pas (op) je overhemd!

Koptip 6: Huh?
Verras je lezer met een onverwachte of mysterieuze titel. Maak je lezer nieuwsgierig! Dus een gekke, mysterieuze, vragen oproepende kop. Maar, de kop moet tegelijk ook wel wat info geven over waar je blog over gaat.

Voorbeeld: Te koop: Elektronisch Patiëntendossier

En… kun je na deze tips wat triggerende koppen bedenken? Laat het mij weten. Via mail of Twitter.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer