03.04.14

Verhalen uit de zorg; prachtige zorgmarketing

Ik hoor en lees de laatste tijd veel mooie verhalen over de zorg. Verhalen over nieuwe ontwikkelingen en geslaagde operaties. Het doet mij goed om dit te zien. Als consument/patiënt wil je vertrouwen hebben in de zorg die in Nederland aangeboden wordt en je veilig voelen als je naar een zorginstelling toe gaat. Mooie verhalen in de pers dragen daaraan bij.

Over welke verhalen heb ik het dan?

Volledig nieuwe schedel geïmplanteerd : UMC Utrecht
Vorige week was het wereldnieuws. Het UMC Utrecht had voor het eerst een vrouw een compleet nieuwe schedel gegeven. De kunststof schedel werd tijdens een 23 uur durende operatie in het UMC geïmplanteerd en was met behulp van een 3D-printer op maat gemaakt. Geweldig dat een Nederlands ziekenhuis deze primeur heeft. Blijkbaar is onze kennis en kunde op dit terrein in Nederland van een zeer hoog niveau als we een dergelijke operatie als eerste uitvoeren.

Radboud Nijmegen begint ‘kinderalarm’
Artsen van het Radboud UMC in Nijmegen gaan beter luisteren naar bezorgde ouders van zieke kinderen. Het ziekenhuis voert als eerste in Nederland een ‘kinderalarmsysteem’ in. Doel van het alarm is om de zorg voor kinderen veiliger te maken. Dit is een mooi voorbeeld van een ziekenhuis dat inspeelt op de behoefte van patiënten. Zoals kinderchirurg van het Radboud zelf zegt: “Dokters zijn niet altijd geneigd naar ouders te luisteren, maar ouders kennen hun kind als geen ander.” Als ouders van een ziek kind ga je na het lezen van een dergelijk bericht, met een gerust hart naar het Radboudziekenhuis vermoed ik.

De Mammaprint
In de Volkskrant las ik het bericht over een door Nederlandse wetenschappers ontwikkelde ‘mammaprint’. De mammaprint is een genetische test waarmee kan worden beoordeeld hoe agressief een borstkankertumor is en of chemotherapie na een operatie nodig is. Ook dit nieuws geeft aan dat er stappen gemaakt worden in kankeronderzoek en methoden van behandeling.

Dit zijn slecht drie voorbeelden die mij zijn opgevallen in één week.

KWF Onderzoeker van de week
Iedere week maken wij voor de Facebookpagina van KWF Kankerbestrijding een ‘Onderzoeker van de week’. Wetenschappers , gesteund door KWF, vertellen over hun onderzoek naar kanker(behandeling). Dit geeft niet alleen een beeld van wat er (met steun van KWF) aan kankeronderzoek gebeurt en de vooruitgang die hiermee wordt geboekt, maar het geeft ook de mensen achter het onderzoek een gezicht.

In de media is vaak aandacht voor wat niet goed gaat in de zorg. Dit doet het imago van de zorg geen goed en is ronduit zonde. Het is juist belangrijk te laten zien wat er wél goed gaat in de zorg. Er gebeurt namelijk genoeg binnen de zorg waar we heel trots op mogen zijn.

Vertel het maar. Ik hoor het graag!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer