23.04.14

Storytelling: De klant centraal stellen

Een onderzoek van Berenschot onder marketeers wijst uit dat ‘de klant centraal stellen’ dé belangrijkste marketingtrend van 2014 is. Op de vijfde plek staat storytelling. Maar wat betekent het eigenlijk om de klant centraal te stellen? En wat heeft het met storytelling te maken?

De klant centraal stellen heeft te maken met storytelling. Storytelling is namelijk een perfecte manier om klanten en/of consumenten een podium te geven omdat een persoonlijk verhaal zeer effectief is. Mensen leven mee met mensen. Dus niet het verhaal vertellen vanuit het perspectief van de organisatie, maar vanuit degene waar het om gaat: de klant.

Waarom werkt dit? De klant heeft een identiteit waarbij wij, aan de hand van zijn of haar verhaal, onszelf mee kunnen identificeren. Persoonlijke verhalen scoren. Daar schreef ik eerder al een blog over.

Voor organisaties liggen kansen om gebruik te maken van persoonlijke verhalen. Een paar voorbeelden.

DELA
Er zijn prachtige voorbeelden waaruit blijkt dat storytelling  kan helpen met het centraal stellen van de klant. Vorige keer schreef ik al over Nutella Stories, maar een ander mooi voorbeeld is de ‘Voor elkaar’-campagne van DELA. Zij laten in verschillende spotjes de persoonlijke verhalen zien van klanten.

Online brengt DELA dit verhaal verder. Via een website kun je iets moois zeggen tegen een dierbare. De website is de centrale plek geworden van alle verhalen van klanten van DELA. Het is een mooi voorbeeld van online storytelling.

Patiënten weten beter
Ook in de zorg moet de klant (patiënt) centraal gesteld worden. Er moet meer Disney in de zorg komen. Een onderzoek van het Rathenau Instituut wijst echter uit dat dit nog niet gebeurt. Er wordt nog niet aandacht gegeven aan de patiënten. Via het platform patientenwetenbeter.nl hebben zij verhalen van patiënten geanalyseerd en zijn tot de conclusie gekomen dat verhalen van patiënten vaak verloren gaan. Het platform biedt het Rathenau Instituut de mogelijkheid om te luisteren.

Luisteren
Verhalen moeten, zoals Sigrid van Iersel mooi omschrijft in haar blog, gevangen worden voordat je ze kunt vertellen. Je moet ze kunnen spotten en in een vorm gieten.

Dat begint met luisteren. Er zijn vandaag de dag vele tools en technieken om dat te doen. Je kunt een online platform creëren om alle verhalen te verzamelen, zoals Nutella Stories en DELA doen. Een andere optie is om in te haken op wat mensen zeggen op sociale media. Verzamel deze verhalen, vang ze, en converseer met de mensen die deze verhalen vangen. Dan heb je de basis voor een goed verhaal.

Terug naar overzicht

Auteur

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer