11.04.14

Communicatie: als moderne technieken je in de steek laten

De draadloze revolutie is een zegen. Je favoriete programma’s streamen naar je tv, in de auto bellen via bluetooth en internet waar je maar wilt met WIFI-spots. Deze techniek redt zelfs levens. Denk aan mobiele kastjes op het lichaam die op afstand een alarm uitzenden  wanneer iemand valt of apparatuur die de medische status van hartpatiënten real-time doorgeeft.

Aan die revolutie kleven ook gevaren. Organisaties houden weinig rekening met de mogelijkheid dat draadloze communicatie kan uitvallen. De aansturing van de apparatuur loopt via de ether, maar frequenties worden steeds intensiever benut. Het gevolg is dat de kans op storingen en daarmee ongelukken groter wordt (bron: Nu.nl).

Problemen kleinere zorginstellingen
Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen constateren dat vooral kleinere gezondheidsorganisaties en bedrijven een te groot vertrouwen hebben in de werking van deze apparatuur. Ze waarschuwen voor grote problemen in thuiszorg en verpleeghuizen en doen aanbevelingen voor riscomanagement.

Risicomanagement: full package
Dat risicomanagement heeft in eerste instantie betrekking op het creëren van alternatieven wanneer de verbinding onverhoopt uitvalt. Dat is min of meer de technische kant. Het pakket aan maatregelen zou wat mij betreft veel verder moeten gaan dan dat. De recente publicaties in de media kunnen maatschappelijke onrust veroorzaken. Wat gebeurt er wanneer draadloze apparatuur faalt? Welke risico loopt mijn vader of moeder? Dat zijn reële vragen van bezorgde kinderen en kleinkinderen. Het is dus minstens zo belangrijk dat je ‘communicatie’ meeneemt in planvorming. Niet pas als het mis gaat, maar ook nu al. Vertel hoe je te werk gaat, welke maatregelen je treft en bij wie men terecht kan met vragen.

Reputatiemanagement
Zorginstellingen liggen onder een vergrootglas. Patiënten worden kritischer, vergelijken organisaties op zorgkaartnederland en door privatisering wordt concurrentie heviger. Die ontwikkelingen dwingen managers kwaliteit en veiligheid nog beter te waarborgen. Een onmisbare schakel hierin is communicatie met de belangrijkste doelgroepen. Laat zien hoe je werkt aan kwaliteit en veiligheid. Gaat het onverhoopt mis? Vertel dan waarom. Leer vertellen waar jouw organisatie voor staat, hoe je een boodschap overbrengt en bereid je voor op kritische vragen.

Dit draagt bij aan het bouwen en beschermen van de reputatie van jouw organisatie.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer