25.03.14

Zorg te kijk

Het Erasmus MC krijgt nog even de tijd om haar lijst met sterftecijfers bekend te maken. Eerder weigerde het Rotterdamse ziekenhuis om de lijst openbaar te maken vanwege principiële redenen. Het leverde een hausse aan publiciteit op. Het ziekenhuis zou niet transparant genoeg zijn. Inmiddels heeft het Erasmus een speciale sectie op haar website gezet waarop allerlei resultaten zijn terug te vinden. Een mooi voorbeeld van transparante communicatie in de zorgsector.

Die transparantie wordt steeds belangrijker. Enkele weken geleden publiceerden samenwerkende kankerpatiëntenorganisaties (NFK) de Kies Bewust Kaart die patiënten inzicht geeft in de kwaliteit van kankerzorg per ziekenhuis. Mooi wanneer je als ziekenhuis in de top-10 staat, maar wat doe je wanneer je onderaan staat of niet op de lijst voorkomt? Ben je dan automatisch slecht? Ik denk het niet, want misschien heb je als ziekenhuis wel andere specialiteiten. Dat moet je echter wel vertellen! Misschien zijn je oncologen niet ‘top of the bill’ maar heb je andere specialisten die er bovenuit springen. Als je het niet vertelt, weet niemand het.

In het nieuws
Sommige mensen hebben dat goed begrepen. Afgelopen week nam Celia Noordegraaf afscheid van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch. Als manager Marketing en Communicatie was zij zeven jaar betrokken bij alle communicatie rondom het ziekenhuis. Celia Noordegraaf schopte het tot  ‘communicatievrouw van 2011’.  Haar vertrek haalde zelfs het regionale dagblad. Blijkbaar had zij zo’n goede band met de lokale pers dat haar vertrek, normaal gesproken geen nieuws, een artikeltje waard was. Het geeft aan dat pers geïnteresseerd is in de zorg en dat deze communicatiedame dat richting journalisten goed heeft opgepakt.

Defensieve communicatie
Communicatie in de zorg is natuurlijk meer dan praten met pers. Het gaat om in contact komen – en blijven – met alle stakeholders, van patiënten en hun familieleden tot artsen en verpleegkundigen. Daarbij gaat het overigens volgens mij niet alleen maar om ‘verantwoorden’. Communiceren  doe je niet alleen vanuit defensief oogpunt, maar omdat je iets te vertellen hebt wat de moeite waard is om verteld te worden. Dat gaat wat mij betreft verder dan alleen verhalen over patiënttevredenheid en -veiligheid. Ik zie nog te weinig verhalen over successen en behaalde resultaten. Honderdduizenden mensen werken in de zorg. De meesten doen dat – hopelijk – met plezier. Dat mag best wat vaker gehoord worden. Maak het daarom maar onderdeel van je communicatieplan.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer