07.03.14

#gemeenteamsterdamonderzoekt

Nederlandse media zijn gek op cijfers en interessante onderzoeksresultaten. En ook de consument smult ervan. Bij een goed onderzoek moet je als bedrijf denken aan: past het bij je merk, is het een ‘sexy’ onderwerp, spreekt het de mensen aan en kun je inspelen op de actualiteit?  Heb je dit voor elkaar, dan is er een grote kans op free publicity. Én dat is nou net waar de gemeente Amsterdam de plank volledig mis sloeg.

Ruim negen maanden lang onderzochten ambtenaren van de Dienst Ruimtelijke Ordening (DRO) met geavanceerde ‘3D-geluidsmeters’ op vier plekken in Amsterdam het aantal decibellen rond terrassen. En wat schetst de verbazing: op zonnige dagen is het drukker op het terras dan wanneer het regent. En meer mensen, meer geluidsoverlast. Op uitgaansavonden en grote evenementen stijgt het aantal decibel. Shocking!

Blijkbaar ben ik niet de enige die zich verbaast over deze open deur. Op social media wordt de gemeente Amsterdam flink op de hak genomen met hashtag #gemeenteamsterdamonderzoekt.

Zo wordt er met heerlijke grapjes o.a. getwitterd:

  • Aanzienlijk meer auto-ongelukken op de snelweg dan in weilanden
  • Na geboorte neemt kans op sterven met 100% toe
  • Mannen scheren vaker hun gezichtshaar dan vrouwen
  • In de winter zijn truien populairder dan in de zomer
  • Verkeer stopt vaker bij een rood licht, dan bij groen licht
  • Mensen die geen rijbewijs hebben zitten vaker in de taxi.

Honderden tweets met #gemeenteamsterdamonderzoekt. Niet verwonderlijk dan ook dat het gisteren (6-3-2014) binnen no-time trending topic was.

Coostogemeenteamsterdam

gemeenteamsterdam

Het zal vast niet de bedoeling van de gemeente Amsterdam zijn geweest om door middel van dit onderzoek de media te halen. Het is ze wel gelukt, maar of ze daar nou zo blij mee moeten zijn?

Hoe dan ook, de zon schijnt! Ik ga vanmiddag maar eens een terrasje pakken om de vrijdagmiddagborrel (vrijmibo) in te lassen.

Proost!

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer