13.02.14

‘Thumbs up’ voor de community manager

“Scott heeft met spoed witte bloedlichaampjes nodig”. Dit bericht verscheen vorige week in mijn timeline op Facebook. Ik klikte meteen door en las het verhaal van een jongen van elf jaar die acute leukemie heeft en dringend op zoek is naar bloeddonoren. Lezers worden opgeroepen bloed te doneren omdat de bloedbanken blijkbaar niet genoeg voorraad hebben van de juiste bloedgroep. Mooi dat dit soort berichten hun weg ook vinden naar (sociale) media. Wat mij betreft een goede manier om aandacht te vragen voor dit probleem. Er is handig gebruik gemaakt van sociale media om de community in te zetten met een duidelijk doel. Hoe anders is dat bij veel bedrijven.

Duimpjes verzamelen
Ik vraag mezelf steeds vaker af wat merken en bedrijven nu werkelijk doen met bijvoorbeeld de verzamelde duimpjes op Facebook. Ik zie veel win-acties voorbij komen van allerlei bedrijven en mijn vrienden die daar graag aan meedoen. Eigenlijk word ik er inmiddels een beetje moe van. Het levert de bedrijven zeker extra ‘likes’op.  Maar wat doen ze vervolgens met deze fans?  Wat willen ze bereiken met de opgebouwde community?  Het verzamelen van duimpjes is vaak het eerste wat bedrijven die ‘iets’ met Facebook willen doen, inzetten. Echt community management is alleen iets heel anders en het is niet alleen maar het online gezicht naar buiten .

Reputaties monitoren, bewaken en beïnvloeden
Bedrijven nemen steeds vaker community managers in dienst. Er is inmiddels een vakvereniging van community managers. Je hebt als bedrijf of organisatie te maken met veel verschillende partijen en doelgroepen die je allemaal wilt bereiken en aan je wilt binden. Een goede community manager moet eigenlijk zowel verstand van psychologie als van marketing hebben. Hij moet naar iedereen luisteren zowel intern als extern, alle stakeholders. Het doel: de reputatie van een merk of organisatie  monitoren, bewaken en beïnvloeden. En dat doen we dus ook met PR.  Als pr-professional moet je ook in gesprek met de community manager van een bedrijf of een deel van die rol op je nemen. Reputaties maken of beschermen is ook waar wij goed in zijn.

Media
Nog even terug naar de bloedbank en Scott.  Het is een eng idee dat de bloedbank niet voldoende of niet het juiste bloed op voorraad heeft. Ik moet er niet aan denken dat mijn kind doodziek is en niet geholpen kan worden.  Door het vele delen op Facebook, retweeten op Twitter en verspreiding van de oproep op o.a. AD en Linda meldden zich veel mensen aan als donor.
In dit geval was het een actie van de vriendin van de moeder van Scott die dit resultaat heeft geboekt. Misschien een idee voor de bloedbanken zelf om wat vaker de media op te zoeken?

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer