19.02.14

Stoute bedrijven: met de billen bloot!

Als je iets doet wat niet mag, dan wil je je indekken. Zo huren Nederlandse bedrijven steeds vaker advocaten in om omkopingspraktijken door hun buitenlandse vestigingen te voorkomen of te bestrijden, schrijft NRC Handelsblad vandaag. Fraudeadvocaten melden dat ze het aantal verzoeken in de afgelopen vijf jaar sterk hebben zien toenemen. Als reden voor de groeiende vraag geven zij aan dat de pakkans groter is geworden. In Nederland, maar ook daarbuiten wordt meer geïnvesteerd in het opsporen van fraude.

Actualiteit
Dat dit een serieus probleem is, blijkt ook vandaag. Weer staat een Nederlands bedrijf in de schijnwerpers. Imtech is verwikkeld in een smeergeldaffaire in Zwitserland. Een dochteronderneming van Imtech ligt onder vuur omdat het hoge ambtenaren zou hebben omgekocht.  Ergens in Nederland krijgt een advocaat nu een belletje denk ik.

Meer doen dan voorkomen en bestrijden
Damage control aan de voorkant is een, maar wat is het plan als voorkomen en bestrijden niet lukt? Of nog erger, het komt uit en je moet verantwoording afleggen aan tafel bij Pauw & Witteman (een reële mogelijkheid in het geval van Imtech). Dan zou je toch willen dat je naast het juridische aspect ook communicatie goed hebt gemanaged? Wanneer de pakkans stijgt, groeit dus ook de kans dat je met de billen bloot moet. Het verhaal dat je dan vertelt, bepaalt voor een groot deel de geloofwaardigheid van het bedrijf. De reputatie staat immers op het spel.

‘Court of public opinion’
Voorkomen is beter dan genezen, dat geldt ook voor reputatiemanagement. Crisiscommunicatie begint in goede tijden. Overigens praat je met goede communicatie niets recht. En dat is maar goed ook. Wie  fouten maakt, moet met de billen bloot. Een advocaat helpt je in de rechtszaal, maar wie staat je bij  in het ‘court of public opinion’?

Meer inspiratie

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer