04.02.14

We staan in de krant!

Heb je het al gehoord? We staan in de krant. Dat wil je toch van de daken schreeuwen? Dat is letterlijk wat hoortoestellen fabrikant ExSilent gisteren deed.

Even terug. In het FD stond dit weekend een prachtig interview met de managing director van de fabrikant. ExSilent boekt vooruitgang met de productie van revolutionaire hoortoestellen. De fabrikant licht dat toe in het artikel. Een publicatie waard.

De fabrikant was kennelijk zo blij met het artikel dat ze besloot het interview op te volgen met een persbericht, waarin melding werd gedaan van de mooie publicatie in het FD. Net een stap te ver als je het mij vraagt. Hoe sterk de publicatie, zo zwak is de inhoud van het persbericht: Oordeel zelf.

Exsilent 2

Ik begrijp het enthousiasme, maar dit is toch wel een hele aparte benadering van ‘pr’.  Los van een pakkende kop ontbreekt een nog belangrijker element in het persbericht: nieuws. Verder laat ExSilent met dit bericht zien journalisten niet erg serieus te nemen. Die krijgen dagelijks honderden persberichten en zitten niet te wachten op een herhaling van feiten.

No news, no story
Wanneer je overweegt  een persbericht te sturen, geldt maar een gouden regel toe. Stel jezelf de vraag of het persbericht NIEUWS bevat voor de lezers/kijkers van het medium waar je het bericht naar toe stuurt.

Is het antwoord op die vraag ‘nee’, stuur dan geen persbericht!

 

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer