14.02.14

Je hart luchten

Nederlanders steken hun mening niet onder stoelen of banken en we geven graag commentaar. Een gemiddeld bericht op telegraaf.nl kan rekenen op tig ongezouten reacties, natuurlijk het liefst anoniem. En als we echt ons hart willen luchten, gooien we onze mening op Twitter. Denk aan al die fijne tweets over het Koningslied. Om over alle tweets na een (slecht) gespeelde voetbalwedstrijd nog maar te zwijgen.

Dreigtweets en vuilspuiterij
De Rotterdamse burgemeester Aboutaleb luchtte zijn hart ook. Hij is het zat, al die (anonieme) vuilspuiterij via social media. Hij schreef in Metro een open brief aan een anonieme, online bedreiger. Deze persoon bedreigde via social media een Rotterdamse ondernemer, omdat deze dame een wijnbar was begonnen. Tja, het kan erger zou je denken. Maar blijkbaar was het aanleiding genoeg voor dreigtweets en vuilspuiterij. Aboutaleb verwoordde zijn ongenoegen in een column en sprak de bedreiger toe met de woorden: “Als je weer eens achter je toetsenbord kruipt, denk dan eens aan de volgende leefregel. Een regel die al vele eeuwen in alle culturen terugkomt: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.” Zijn woorden hebben, ben ik bang, niet het beoogde effect gehad. Onder het artikel dat op nrc.nl verscheen naar aanleiding van zijn column wemelt het al weer van de ongenuanceerde reacties. ‘Luckybee’ ziet er aanleiding in om zijn ongenoegen te uiten over de islamitische achtergrond van de burgervader. ‘C Kane’ ziet er zelfs een pr-stunt in van de wijnbardame. Dat laatste waag ik te betwijfelen. Aboutaleb krijgt voornamelijk lof voor zijn actie. Zelfs Geert Wilders is het even met hem eens.

Sociaal gedrag
De laatste tijd klinkt de roep om socialer online gedrag steeds harder. Collega Marjoleine schreef al eerder over de nare trekjes van jongeren om elkaar via Whatsapp te pesten. Laten we hopen dat het ‘sociale’ van deze media overeind blijft. Maar dat we ook, op een respectvolle manier, ons hart blijven luchten. Het is tenslotte Valentijnsdag.

Terug naar overzicht

Auteur

Petra Raas

Petra Raas

Advies

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer