27.02.14

Een boegbeeld werkt! Als het wérkt.

Gisteren las ik een artikel in de NY Times over het dalende percentage obesitas onder kleine kinderen in de VS. Het percentage is met 43% gedaald onder kinderen van 3 tot 5 jaar.  Dat is goed nieuws. De nieuwe generatie Amerikanen wordt hopelijk gezonder dan de huidige. Hoe is het gelukt dit te realiseren? Het blijkt dat boegbeeld Michelle Obama een grote rol speelt.

Let’s move
Er is een aantal programma’s in de VS die hun best doen om kinderen en hun ouders een betere leefstijl aan te leren. De opvallendste is het initiatief genaamd Let’s move. Het programma is opgestart door de Amerikaanse overheid met als voorvrouw First Lady Michelle Obama. Michelle maakt er echt werk van. Deze dame heeft niet alleen haar naam verbonden aan een organisatie, maar ze doet er ook écht iets mee. Michelle verschijnt regelmatig in allerlei TV programma’s op  evenementen en scholen om aandacht te vragen voor gezonde voeding en het belang van bewegen. Zo heeft ze bijvoorbeeld een filmpje gemaakt met het basketbal team The Miami Heat. De First Lady zet zich,  ondanks haar status, vol in. Slam dunk! Geweldig om te zien! Ook online is Let’s move heel actief via Facebook, Twitter, YouTube en een blog.

BN-ers
Veel goede doelen en overheidsorganisaties gebruiken BN-ers als ambassadeur. Wat is de waarde van zo’n bekende gezicht bij je organisatie? Het werkt ongetwijfeld richting media. We willen namelijk altijd alles weten van BN’ers. Maar, volgens mij helpt een bekend gezicht alleen als het bekende gezicht er zelf ook werk van maakt. Anders is het niet geloofwaardig.En daar zie ik een kans.

Terug naar obesitas. Ook in Nederland zijn kinderen steeds vaker te zwaar en 40% van de Nederlanders is te dik. Hoe worden mensen in Nederland aangespoord om gezonder te worden? Het Centrum voor Jeugd en Gezin bijvoorbeeld vervult een centrale rol voor ouders van jonge kinderen. Het CJG bespreekt voeding in de persoonlijke gesprekken met ouders, maar naast een website is er niet veel online te vinden. Het Voedingscentrum is wel actief op social media en hebben best een grote  groep volgers. Verder hebben gemeenten vaak hun eigen programma’s, zoals in Rotterdam het project Lekker Fit.  Het Ministerie van Volksgezondheid en Sport steunt  gezonde scholen en er is sinds februari dit jaar het Nationaal Preventie Programma, wat zorgaanbieders, verzekeraars en gemeenten moet aansporen initiatieven te ontplooien om ter preventie van gezondheidsproblemen.

Maxima als boegbeeld
Genoeg initiatieven dus, maar als we echt succes willen boeken moet er volgens mij een telefoontje worden gepleegd met De Horsten. Maxima lijkt me het ultieme boegbeeld voor een nationale actie als Let’s move in de VS.

Ik zie haar bijvoorbeeld actief op landelijke sportdagen (net als Epke Zonderland tijdens het Grote Gymfeest)  Met haar  als voorbeeld moet het toch lukken om mensen in beweging te krijgen en gezonder te laten eten. Ze is namelijk écht.  Ik denk alleen nog even terug aan hoe onze Koningin de Olympische sporters aanmoedigde in Sochi. Dan haal je vanzelf een gouden medaille.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer