20.02.14

Dé uitvinding tegen social-media verslaving

Nederland is koploper in het gebruik van mobiele telefoons. Bijna driekwart van de Nederlanders bezit een smartphone.

Aanleiding genoeg om even een klein testje uit te voeren (kost een paar seconde van je tijd)

  • Bekijk jij meteen als je je bed uitstapt je Twitter of Facebook timeline?
  • Kijk je in de trein, bus of andere openbare ruimten voortdurend naar je smartphone?
  • Heb je meer virtuele dan ‘echte’ vrienden?
  • Lopen je contacten vooral via sociale media, zoals Facebook en Twitter?
  • Kijk je direct als je hoort/ziet dat je een nieuw bericht hebt?
  • Ben je gemiddeld meer dan 3,5 uur per dag met social media bezig?

En, wat is de uitkomst? Kun je op de meeste vragen met ‘Ja’ beantwoorden? Dan kun je spreken van een social-media verslaving.

‘Gezellig ja’
Steeds vaker merk ik, ook in mijn vriendenkring, dat mensen bijna voortdurend op het scherm van hun smartphone kijken. De een checkt even snel de tweets van het afgelopen uur, de ander doet alsof hij diep nadenkt, maar is ondertussen bezig met een spelletje Candy Crush of Flappy Bird. En klik, nummer drie maakt een fotootje voor Facebook, want ‘wat is het gezellig’! Ten slotte probeert nummer vier als enige persoonlijk contact te maken. Als enige van de vier is hij niet bezig met zijn mobiel. Heel gezellig zo.

Kruinen
Nog zoiets. Tijdens een social media bijeenkomst tweeten mensen in de zaal er op los. De virtuele achterban is op de hoogte van wat de zaal denkt. Vaak zie je ook dat de vragen uit de zaal via Twitter worden gesteld aan de spreker. Het overgrote deel van de de zaal zit gebogen over zijn smartphone. De spreker op het podium kijkt vooral tegen kruinen aan, geen gezichten. Gek idee eigenlijk, mensen in de zaal  zien op een Twitterwall de gedachten van de mensen naast zich voorbijkomen…. Steeds meer mensen communiceren via social media met elkaar, terwijl ze in dezelfde ruimte zitten.

Alles online delen
Voorbeelden genoeg. En ik snap het ook wel. Als je eenmaal een smartphone, met ontelbaar veel mogelijkheden en apps hebt, zit er een verslavende werking aan. Opeens willen we alles online delen. Gewoon omdat het kan. Maar tikkend op het scherm dé grap van de avond missen? ‘Sorry ik was even online, wat zei je? Ikzelf zou social media niet willen missen, maar vind contact in real life belangrijker. ‘Blijf lekker socia(a)l bezig’ !.

Social media guard
Gelukkig denken meer mensen er zo over. Zo komt de marketingafdeling van Coca Cola met een mooie oplossing. Een oplossing die ervoor zorgt dat we niet meer constant naar ons schermpje kijken, maar ook eens genieten van al het echte moois om ons heen.

Of het product daadwerkelijk op de markt zal komen betwijfel ik, maar het is erg leuk bedacht!

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer