06.02.14

Daar gaan de goede voornemens

Houd jij je nog aan je goede voornemens? Ben je gestopt met roken? Zuiniger gaan leven en  gezonder gaan eten en bewegen? Ieder jaar weer maken veel bedrijven slim gebruik van de jaarwisseling, dé periode waarin mensen bezig zijn met goede voornemens voor het nieuwe jaar. Met name voor sportscholen is dit een belangrijke wervingsmaand. Zo ook voor Fit For Free.

Sportscholen

Heel verleidelijk om je aan te melden. Dit wordt je dan ook heel gemakkelijk gemaakt. Binnen XXX clicks ben je de trotse eigenaar van een abonnement en mag je je vanaf 9,95 euro per maand al het zweet uit je lijf rennen, tillen en roeien. Maar, wanneer de weken in het nieuwe jaar vorderen en je iets minder enthousiast en gedreven met je goede voornemens bezig bent, zou het zomaar kunnen dat je van je abonnement af wilt…en daar beginnen de problemen. Het probleem zit vaak in de kleine lettertjes, de algemene voorwaarden. Op zich niet een onbekend fenomeen, we hebben allemaal wel eens te maken gehad met moeilijk op te zeggen abonnement van het een of ander. Maar waar Fit For Free vervolgens echt hélemaal de mist in gaat is in hun communicatie met haar klanten. Genoeg rede voor Tros Radar om hier een item over te maken.

Verstoppertje spelen
Oei. Fit For Free zullen nu zelf wat zweet op hun voorhoofd hebben. Het regent inmiddels klachten op social media.

Tweet

Een bedrijf wordt beoordeeld op de wijze waarop het met een crisis omgaat. Als je het goed doet, kan je het negatieve omdraaien naar het positieve. Wat moet je in dit geval van Fit For Free dan doen? Snel en eerlijk reageren. Ga de discussie niet uit de weg. Maar dat is wat Fit For Free wel doet. Ze namen zelf geen plaats aan tafel bij Tros Radar, maar lieten een advocaat het woord doen. Op social media heerst radiostilte vanuit hun kant. Niet slim. Social media kan juist een waardevol platform zijn in tijden van een crisis. Het geeft je de kans in contact te komen met klanten, snel en relatief gemakkelijk veel mensen te bereiken.

Tien tips
Over crisiscommunicatie zijn talloze tips en trucs op het internet te vinden. Zo ook heeft mijn collega Lars Walder, specialist op het gebied van crisiscommunicatie tien handige tips over hoe om te gaan met een crisis.

Fit For Free heeft inmiddels aan de Consumentenbond toegezegd om op de website een opzegformulier te plaatsen waarmee je via internet je abonnement kunt opzeggen. Ook biedt de sportschoolketen nu in zijn voorwaarden de mogelijkheid om bij een vestiging van de sportschool zelf schriftelijk op te zeggen.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer