10.02.14

Biddy, de nieuwe instagram-hit

Wellicht kennen jullie de bekende Sonic the Hedgehog. Een fictief felblauw egeltje met stekels en rode loopschoenen dat voor het eerst in 1991 op de Sega Mega Drive verscheen. Onlangs is er een nieuwe populaire egel opgestaan.

Het gaat om Biddy, een Afrikaanse pigmee-egel met meer dan 270.000 volgers op Instagram. Zijn baasjes nemen hun 2-jarige huisdiertje mee op reis door het noordwesten van Amerika en leggen de avonturen vervolgens vast met hun smartphone. Dat levert aandoenlijke foto’s op.

Biddy

The Gnome Experiment
Dit verhaal doet me denken aan een succesvolle campagne van PR bureau Ogilvy. Zij stuurden een tuinkabouter de wereld rond met een industriële weegschaal van de fabrikant Kern om ons meer te leren over de zwaartekracht: ‘The Gnome Experiment’. Wat blijkt? Overal verschilt het gewicht van de tuinkabouter een klein beetje. Conclusie? De zwaartekracht is niet overal op de aarde even sterk.

Het PR-bureau Ogilvy  won met het gekopieerde idee’ een groot aantal prijzen, waaronder twee Lions in Cannes en een Sabre Award. Verder is de actie door Holmes Report uitgeroepen tot de succesvolste communicatiecampagne van 2012.

Inspiratie
Ok, de overeenkomsten tussen ‘The Gnome Experiment’ en de film Amelie zijn erg groot. Zou het gekopieerd zijn? So what! Een idee opdoen en vervolgens relevant gebruiken voor iets anders, heet inspiratie.

Neem bijvoorbeeld de hoeveelheid talentenjachten en reality-shows op tv. Je zou kunnen zeggen dat dit ook allemaal van elkaar gekopieerd is. Bovendien ‘tijden veranderen’. Nieuwe technologieën bieden ook weer kansen om oude initiatieven nieuw leven in te blazen. Zo zien we dat inmiddels terug bij de oude Disneyfilms.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer