17.01.14

Lengte is wel belangrijk!

Als je bij een PR bureau werkt gaat het vaak over de actualiteit. We zitten bovenop het nieuws om voor onze klanten relevante zaken niet te missen en waar mogelijk haken we in op het nieuws. Inhaken op de actualiteit is een mooie manier om zelf ook in het nieuws te komen. En, vakidioot als je dan bent, blijf ik graag van alles op de hoogte, voor mijn werk, maar ook privé. Nieuws heeft wel een vervelende eigenschap, het is vluchtig en vaak niet langer dan één dag houdbaar.
Toch is er ook een andere trend, waar we ook binnen PR rekening mee moeten houden. Een trend die kansen biedt.

Deepreads, longreads, snowfallen
Zo zijn er sinds enige tijd alweer de fenomenen ‘longreads’ en ‘snowfallen’. Deze namen worden gebruikt voor online verhalen die verder gaan dan alleen maar korte nieuwsitems of artikelen. Het NRC publiceert online longreads op een aparte site. Het NRC omschrijft het als een genre met diepgang, zonder haast. Met de komst van e-readers, iPads etc kunnen ook langere verhalen digitaal worden gelezen, mits uiteraard goed geschreven en goed vormgegeven. NRC selecteert verhalen van vooral Amerikaanse sites (bijv. The Atlantic), voorziet ze van een eigen introductie en geeft aan hoeveel woorden het artikel heeft. Ze schatten zelfs voor je in hoeveel tijd je erover zult doen om het te lezen. Volgens De Volkskrant, die zaterdag zelf een ‘longread’ besteedde aan het genre, heeft de journalistiek een toverformule gevonden om digitaal extra-lange verhalen interessant te maken voor de lezer. Voor het NRC is het initiatief succesvol, want na de columns van Youp van ’t Hek blijken de longreads de best gelezen artikelen te zijn. Ook De Correspondent speelt in op deze ontwikkeling. De verhalen zijn iets minder lang, maar hebben wel hetzelfde basisprincipe als de longreads. Verhalen uit het leven gegrepen, maar niet perse actueel. Overigens noemt De Correspondent ze dan weer liever ‘deepreads’.  Hieruit blijkt wel dat er bij lezers behoefte is aan meer dan alleen nieuws. Het gaat over inhoud en of iets werkelijk de moeite waard is.

Kansen voor PR
Wat kunnen we als pr-professionals met dit gegeven? Inhaken op actualiteit is iets dat niet zal verdwijnen. De actualiteit zal ook blijven vragen om korte en bondige artikelen. Aan de andere kant geven langere verhalen wellicht ook de kans om jouw kant van een verhaal goed te kunnen vertellen. Niet alleen maar één of twee quotes, maar échte inhoud. Dat laatste betekent dat je met een goed ‘verhaal’ moet komen om door media opgepikt te worden. De longreads bieden wat dat betreft dus kansen!
We prediken hier op dit blog wel vaker dat een journalist snel door commerciële berichten heen prikt. Het belang van sterke content wordt steeds groter. Dat geldt denk ik ook voor de longreads.

Een persbericht moet inhoudelijk wat te bieden hebben, een website is de plek waar de kennis van het bedrijf wordt gedeeld in de vorm van blogs, whitepapers enzovoort. Google past niet voor niets de SEO regels aan. Het gaat om de werkelijke inhoud van het verhaal, je doelgroep aanspreken en met de juiste boodschap.

Nepheid werkt niet, niet in PR, nooit niet.

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer