23.01.14

Hoe ga je om met ‘weapons of brand destruction?’

Even uit de oude doos: lang geleden studeerde ik journalistiek en was de scheidslijn tussen media en ‘de rest van de wereld’ (bedrijfsleven, overheid, instellingen, etc.) heel duidelijk. Beide partijen hadden elkaar nodig. De één om z’n verhaal te vertellen, om kiezers of bijvoorbeeld klanten voor zich te winnen. De ander moest kranten verkopen of kijkcijfers ‘scoren’. Natuurlijk is dit deels nog steeds zo, maar met de komst van social media is flink wat veranderd.  Ik moest hieraan denken bij het zien van een aantal digitale tools die duidelijk maken hoe journalistiek en algemeen publiek over en weer samenwerken.

Monopolie op nieuws
“Weapons of brand destruction, ” zo noemen Engelstalige communicatie collega’s gekscherend mobiele telefoons. Immers de kracht van de smartphone is enorm. De journalistiek verloor mede dankzij de smartphone  het monopolie op nieuws.  Tegenwoordig versterken zij elkaar. Neem nou Publeaks.nl. Deze site is halverwege vorig jaar opgericht als klokkenluiderssite. Hier kan anoniem  informatie worden gelekt naar de pers. En met succes. Vraag het maar aan Henk Krol die vanwege een anonieme bron op Publeaks kon vertrekken bij zijn partij. Journalisten doen geregeld actief een oproep aan het publiek om hen te voorzien van tips. Zoek op Twitter maar eens naar #publeaks en je ziet dat veel verslaggevers op deze manier aan informatie willen komen.

Een andere vorm van samenwerking tussen pers en publiek is het gebruik van Scoopshot. Met deze app kun je nog geld verdienen ook. Als er iets bij jou in de buurt gebeurt en je bent getuige, maak dan een foto of video en verkoop deze aan de krant. Sommige kranten zitten te springen om een ‘scoop’. En bijvoorbeeld ook boerderij.nl betaalt graag voor breaking foto’ s.

John de Mol spelen

Ook bijzonder is Ustream.tv. Het is een website (en app) die gratis streaming servers ter beschikking stelt waardoor het mogelijk is om met een webcam of smartphone live beelden uit te zenden. De applicatie bestaat al een paar jaar, maar is flink geperfectioneerd. Lekker zelf live televisie maken. Dat kan natuurlijk ook met Youtube Live.

Crisiscommunicatie
Als adviseur crisiscommunicatie moet je natuurlijk rekening houden met deze vormen van nieuwsgaring. Klanten kunnen hiermee worden geconfronteerd. Is dat erg? Nee. Het benadrukt dat niets onder het tapijt kan worden geschoven – of gehouden. De wereld als glazen bol, waarin alles zichtbaar is. Zelf proberen we hier op kantoor natuurlijk voor onze klanten dit soort dingen goed te monitoren. Je moet als adviseur weten wat er speelt. Alle verschillende online podia hebben als voordeel dat je ze zelf ook kunt gebruiken. Wie wordt aangevallen via een filmpje op Youtube, kan zelf op Youtube reageren. Dan bereik je hoogstwaarschijnlijk meteen hetzelfde publiek.

Uiteindelijk is de beste verdediging je eigen ‘aanval’. Zorg dat je goed en fatsoenlijk je werk doet en vertel dat. Crisiscommunicatie begint in goede tijden

 

 

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer