24.01.14

Een goed verhaal vertelt zichzelf

Ik ben fan. Fan van Granny’s Finest om precies te zijn. Niet dat mijn hele garderobe bestaat uit gebreide mutsen en sjaals, maar ik vind het concept en de maatschappelijke gedachte erachter erg mooi. Granny’s Finest is een social enterprise die eenzaamheid onder ouderen aanpakt door oma’s in groepsverband te laten breien onder begeleiding van jonge ontwerpers. Jong talent ontwerpt mutsen, sjaals, stropdassen en oud talent breit het in elkaar. Met de opbrengst van de handgemaakte producten worden allerlei activiteiten georganiseerd voor de breiende oma’s.

In Nederland zijn er ruim 3000 van dit soort ondernemingen die als missie hebben de wereld een stukje mooier te maken. Meestal doen ze het ook nog eens goed in de media, net als Granny’s Finest. Waarom? Omdat ze een goed verhaal hebben. Leg Granny’s Finest langs de meetlat van Branding Strategy Insider die acht geboden voor storytelling op een rij zette en ze scoren op alle onderdelen een dikke tien. Een goed verhaal vertelt zichzelf.

1 Wees relevant: Social Enterprises pakken een actueel maatschappelijk probleem aan en zijn daarmee per definitie relevant. Granny’s Finest koppelt het probleem van eenzaamheid onder ouderen aan een ander maatschappelijk thema, namelijk jongeren een goede kans op de arbeidsmarkt geven.
2 Wees geloofwaardig: de theorie zegt dat mensen bewijs willen dat wat ze kopen ook echt werkt. Granny’s Finest heeft tal van breiclubs opgezet door het hele land. Ook in de winkel komen de oma’s regelmatig samen om te breien. Als je een product koopt, krijg je er een kaartje met persoonlijke boodschap van ‘jouw’ oma bij. Via de site kun je haar vervolgens weer bedanken voor het maken van je sjaal. Weg eenzaamheid, hallo geloofwaardigheid.
3 Wees fascinerend: Een goed merkverhaal weet het publiek te raken en de aandacht vast te houden. Het is mooi om te zien dat jong talent zich laat inspireren door handwerktechnieken van vroeger en dat de oma’s op hun beurt hele hippe breisels maken en geen enge kriebeltruien.
4 Wees overtuigend: goede verhalen motiveren tot koop. Vooral woord en beeld spelen hier een dominante rol. De aaibaarheid van de breiende oma’s speelt bij Granny’s Finest een grote rol.
5 Wees tijdgebonden: breien en handwerken is hip. De tijdsgeest blijkt rijp voor zelfgemaakte, wollen producten. In de winter nog net iets meer relevant dan in de zomer, dat wel.
6 Wees begrijpelijk: het verhaal moet logisch zijn. Het verhaal van Granny’s Finest wordt samengevat in een zin: “Designed by the new, produced by the best, worn by the greatest”.
7 Wees informatief: vertel je doelgroep iets nieuws en geef inzicht. Ik denk dat veel mensen nog niet weten dat ruim 1 miljoen ouderen in Nederland eenzaam tot zeer eenzaam zijn. En dat je iets kunt doen om die eenzaamheid te laten verdwijnen.
8 Wees authentiek: mensen willen niet voor het lapje worden gehouden, maar een echt verhaal horen. De oprichter ontmoette een oma in het verzorgingstehuis die de hele dag met plezier aan het breien was om de dag door te komen, maar niemand meer had om het resultaat aan te geven. Hij nam zijn eigen oma vervolgens mee naar de wolwinkel en vroeg haar een sjaal voor hem te breien. Ze bloeide helemaal op en de sociale onderneming was geboren. Met geitenwollensokkenimago.

Terug naar overzicht

Auteur

Petra Raas

Petra Raas

Advies

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer