11.12.13

Reclamecode Social Media een #fail?

Per 1 januari 2014 is een nieuwe regel van kracht voor verantwoorde reclame bij gebruik van social media: de Reclamecode Social Media. Lees ook het persbericht van de Stichting Reclame Code (SRC).

Ik vat het persbericht kort samen. Volgens SRC moet reclame voor iedereen herkenbaar zijn, dus ook op social media. Het is nu vaak onduidelijk of bedrijven betalen voor berichten die mensen via bijvoorbeeld Twitter of Facebook verspreiden.

Eerlijk
SRC verbiedt het betalen voor berichten op social media niet, maar verplicht adverteerders wel hier eerlijk over te communiceren. Wanneer mensen worden beloond om een bericht door te plaatsen, is dit reclame. SRC vindt dat bedrijven daar open over moeten zijn.

Dit betekent dat wanneer bijvoorbeeld een consument of een BN’er een vergoeding  (in euro’s of in natura) krijgt om een nieuw product te reviewen, hij dit moet melden.

Onduidelijk
Op zich ben ik voorstander van maatregelen die transparantie en authenticiteit op social media vergroten. Wanneer ik een review lees over een product of dienst, dan hoop ik dat die oprecht is. Of de nieuwe regel in praktijk werkt, daar twijfel ik aan.

De SRC spreekt in haar persbericht over ‘handvatten geven bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van social media’. Dat komt op mij nog een beetje vrijblijvend over. Een andere vraag die in mij opkomt. Hoe herken ik dan berichten waarvoor mensen geld krijgen? SRC draagt als suggestie aan om bijvoorbeeld #spon aan berichten toe te voegen. Hoezo bijvoorbeeld? Deze regel werkt volgens mij alleen wanneer we met elkaar een duidelijk kenmerk afspreken.

Handhaving
Tot slot lijkt de regel mij lastig te handhaven. Consumenten kunnen een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie wanneer zij berichten wantrouwen. Maar wanneer weet je nu of iets reclame is of niet? Wanneer de verzender geen hashtag toevoegt, is die dan meteen verdacht?

Kortom, een goed initiatief, maar ik denk niet dat dit gaat werken. Hoe denken jullie hierover?

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer