19.11.13

Een like-actie die gaat als een ‘Trijntje’

Nederland heeft inmiddels 18,5 miljoen euro ingezameld voor de Filipijnen. Een fantastisch bedrag, maar tel daar nog maar eens 2,5 ton bij op. Zangeres Trijntje Oosterhuis heeft haar fans namelijk gisteren opgeroepen om haar berichten op social media te ‘liken’. Trijntje beloofde €1,- te doneren naar giro 555 voor alle ‘likes’. En dat heeft ze geweten. Ze creëerde haar eigen Project X.

‘Voor elke like op mijn sociale media betaal ik €1! Aan giro 555. Dus like like like!!! #giro555 #like #geefgul #tvoh #ladiesofsoul,’ stond op de Facebook en Twitter van de zangeres.

Al heel snel liep het op Facebook als een ‘(snel)Trijn’. Meer dan 260.000 fans klikten op de like-button. De zangeres heeft inmiddels haar bericht verborgen. Is Trijntje misschien een beetje geschrokken van alle aandacht en zag ze het niet zitten om zoveel geld te doneren? Of speelt er iets anders?

De kracht van social media
De actie van Trijntje zorgt voor veel reuring. Een kleine duik in onze monitoringtool Coosto levert sinds gisterenavond op de zoekterm ‘Trijntje’ al meer dan 15.000 reacties op (and counting). En niet alleen online. Het haalt zelfs de kranten.

Het toont de kracht van social media en dat Trijntje Oosterhuis deze kracht een tikkeltje onderschat heeft. Had ze dit van te voren kunnen bedenken? In het geval van Trijntje levert haar goedbedoelde actie haar een hoop negatieve publiciteit op. Vooral na haar reactie hierop. Ze schrijft: “Iedereen zal begrijpen dat ik helaas geen 2 ton kan storten, maar ik zal gul geven.”

Wilde ze echt geld inzamelen of is Trijntje gewoon ‘een beetje dom’? Zou het kunnen dat ze meer likes op haar Facebook-pagina wilde hebben, of denk ik daarmee wel erg slecht? Feit is dat haar Facebook-pagina nu in ieder geval stevig ‘staat’. Dat had ook anders gekund. Bijvoorbeeld door iets anders op Facebook te plaatsen, in de trant van… “Like mijn Facebookpagina en je ontvangt een unieke code van de nieuwe single van mij en Marco Borsato. Ik Zou Het Zo Weer Overdoen.

Dan staat dit helemaal los van het goede doel en wie weet had het net zoveel likes opgeleverd?

Woordgrappen
In de reclamewereld worden woordgrappen al heel lang gebruikt. Maar ook in de kranten en op social media zie je woordgrappen steeds vaker voorbij komen. Zo konden die van Trijntje niet achterblijven.

Trijntje4

Trijntje3

trijntje2

trijntje

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer