19.11.13

John F. Kennedy vermoord!

22 november 18.31 uur. Via mijn BNR Nieuwsradio app krijg ik een bericht binnen: Breakingnews: John F. Kennedy neergeschoten. Ik open het bericht en lees het nieuws. De president blijkt een minuut eerder te zijn geraakt door een onbekend aantal kogels.  Ik check meteen even twitter en zie dat het nieuws zich onder #aanslagJFK al als een lopend vuurtje verspreidt en uiteraard direct trending is geworden. Ook de NOS plaatst een tweet met bijbehorend nieuwsartikel:

Tweet NOS

Ik lees een aantal tweets door om de details te lezen. Al gauw zie ik in mijn timeline tweets verschijnen met linkjes naar filmpjes op YouTube. Ooggetuigen hebben het incident gefilmd met hun smartphones en zetten de filmpjes op YouTube. Op Youtube staan maar liefst 1500 filmpjes.

Zapruder

(Zapruder filmfragmenten)

Mensen zijn massaal verontwaardigd over de aanslag en de meningen vliegen alle kanten op. Inmiddels wordt duidelijk dat JFK is overleden.  Iedereen wil er iets over zeggen en uiteraard melden ook BN’ers zich als een van de eersten om hun verontwaardiging op Twitter uit te spreken. Ik check gelijk even Facebook om te zien hoe mijn vrienden reageren op dit schokkende wereldnieuws. Ook hier worden de filmpjes van YouTube gedeeld en ik zie ook dat iemand een Community pagina  is opgestart om deze schok te verwerken en met elkaar te bespreken en delen. ’s Avonds staan alle nieuwsbulletins, DWDD en Pauw en Witteman in het teken van de moord. Een online condoleance register is geopend.”

Nieuws van alle kanten
De reconstructie hierboven laat zien hoe we tegenwoordig met nieuws bezig zijn. Elke gebeurtenis is vrijwel direct beschikbaar, nieuws komt via vele kanalen tot ons en we delen het met volgers en vrienden door tweets, retweets, posts of filmpjes. We zijn het inmiddels zo gewend, dat het zelfs bepaalde verwachtingen schept. We willen alles zien, details weten en verwachten er front-row beelden bij. Denk maar aan beelden van de tsunami een aantal jaren geleden. Beelden van de vloedgolf gingen snel de wereld over en hoe schokkend ook om te zien, mensen willen dit zien. Nu met de ramp op de Filipijnen ‘mis’ je bijna de beelden van de typhoon. Waar waren de filmpjes die tijdens de storm zijn opgenomen? Er zijn veel beelden van de puinhoop ‘after’ de ramp, maar nauwelijks van hoe het er aan toe ging, of hoe het ‘before’ plaatje eruit zag?

Wat ik met dit alles wil zeggen is dat de ontwikkeling van social media en de manier waarop nieuws nu tot ons komt, fijn is.  Het nieuws is dichtbij en overal vindbaar. Aan de andere kant neigt het ook naar voyeurisme. Iedereen heeft een smartphone en kan filmpjes maken van allerlei rampen en incidenten. Filmpjes die ik in ieder geval lang niet altijd wil zien omdat ze soms te confronterend zijn of inbreuk maken op de privacy en het leed van mensen.

Advies
Voor bedrijven is het belangrijk rekening te houden met de snelheid en beschikbaarheid van nieuws. Er hoeft maar iets te gebeuren of medewerkers kunnen boze tweets sturen of een filmpje maken van een gebeurtenis binnen het bedrijf. Stel je hier social media richtlijnen voor op om te voorkomen dat medewerkers dit doen? Wat wil je als bedrijf zelf naar buiten brengen en op welke manier? Welk medium gebruik je dan? Vertel je over fouten op je website of juist niet? Hoe transparant wil je zijn en wat kunnen de gevolgen zijn van die transparantie? Je ontkomt er als bedrijf niet aan om hier over na te denken en een aanpak voor af te spreken. Wat is jouw advies?

Trouwens, of de moord op JFK anno 2013 wel opgelost zou zijn, durf ik niet te zeggen….

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer