14.11.13

Een guerrillastunt om je vingers bij af te likken

Als organisatie wil je een boodschap overbrengen, ergens aandacht voor vragen. Op een manier die opvalt, die je onderscheidt van andere merken en boodschappen. Dat kan zijn met een bijzonder (pers)bericht, advertenties, een actie, pr-stunt of evenement. Een vraag die wij veel krijgen is; ‘Kunnen jullie een guerrilla-achtige stunt voor ons bedenken?’ Een leuke vraag, want dan kunnen wij onze creativiteit de vrije loop laten. Maar, is guerrilla altijd the way to go? Past het bij het merk en de boodschap? En, hoe ver kun je hierin gaan?

Hieronder een recent voorbeeld van een guerrilla-actie om je vingers bij af te likken, zo goed!

Dill
Pop-up restaurant ‘Dill’ was afgelopen september drie weken lang ‘the place to be’ in Stockholm, Zweden. Een sjiek restaurant met bekende chefs, een mooi interieur, een aangenaam sfeertje en een overheerlijk negengangen menu vol culinaire hoogstandjes. Een belevenis van hoge kwaliteit, voor weinig geld (gasten betaalden slechts 60 euro). En daar komt dan ook de aap uit de mouw…
Want hussel eens de letters van ‘Dill’ door elkaar…en je krijgt…precies, Lidl!

Dit culinaire, sjieke en populaire pop-up restaurant bleek een goed neergezette stunt van Lidl. Alle culinaire hoogstandjes, de mooie stukjes vlees, de smaakmakende groenten en de overheerlijke sausjes, alles kwam uit het boodschappenmandje van Lidl. Met als boodschap; ‘Sometimes you need to change the outside, to get people to discover the inside’.

Frank en de Grote Donor Show
Ook in Nederland weten we het grote publiek in het ootje te nemen. Met groot succes en soms met veel kritiek. Zie hieronder twee voorbeelden die mij het meest zijn bijgebleven.

FRANK
Frank – Het modelabel Frank was een geheim project van ontwerpers van textielketen Zeeman. Via een spectaculaire guerrilla stunt op de Amsterdam International Fashion Week bewees Zeeman dat er goed uitzien niet duur hoeft te zijn.

Veel aandacht in de media. Ondanks kritiek vanuit modewereld, heeft de campagne, zowel offline als online, voor genoeg aandacht gezorgd en zorgde het voor veel sympathie vanuit het grote publiek.

donorshow
De Grote Donorshow – Een eenmalig televisieprogramma van BNN waarbij te zien was dat een ongeneeslijk zieke vrouw die leed aan een hersentumor, uit drie nierpatiënten een kandidaat moest kiezen om een gezonde nier aan af te staan. De kijkers konden via een sms-bericht hun mening geven wie ze moest kiezen. Uiteindelijk bleek het om een stunt te gaan om zo meer aandacht te krijgen voor donororganen.

Enorm veel aandacht, zowel nationaal als internationaal. Maar ook heel veel negatieve aandacht, veel kritiek vanuit de hele wereld. Is het doel dan behaald?

Het is niet altijd even makkelijk om een succesvolle guerrilla-actie te bedenken. Tevens balanceren deze acties soms op de rand van het toelaatbare. Ga je te ver dan levert je dit negatieve publiciteit op. Met guerrilla kun je fantastische resultaten behalen, maar is dus niet altijd risicoloos.

Welke guerrilla-acties zijn jullie bijgebleven, en waarom?

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer