21.11.13

Duurzaamheid en communicatie: mag het een beetje beter?

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Elk zichzelf respecterend bedrijf of organisatie ‘doet’ er aan. We bouwen, produceren en verhandelen duurzaam en we gaan ook nog eens op een verantwoorde manier om met personeel.  Allemaal geweldig en heel noodzakelijk, maar ik word een beetje treurig van organisaties die zichzelf graag op de borst slaan vanwege hun MVO-beleid.  Kijk eens hoe duurzaam we zijn! MVO is  geen ‘extraatje’ dat je gebruikt in PR, maar een basisvoorwaarde.

Ze komen regelmatig langs; bedrijven die aan ons vragen om hun MVO-beleid in het zonnetje te zetten. Duurzaamheid als middel om in het nieuws te komen en een bijpassend imago te krijgen. Ik merk dat journalisten dit soort berichten steeds minder vaak opnemen.  Journalisten kijken al gauw argwanend naar een  overdreven ‘groen’ artikel. Terecht, het gaat tenslotte niet alleen om de inhoud maar ook om geloofwaardigheid. En aan dat laatste schort het nog wel eens.

Greenwashing
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven uit de energiesector al gauw worden beschuldigd van ‘greenwashing’ wanneer zij  hun best doen om begrippen als ‘duurzaamheid’ en ‘groen’ in de etalage zetten. Dat geloven we domweg niet.  Het onderzoek van de Universiteit Leiden toont aan dat energiebedrijven geloofwaardiger worden gevonden wanneer zij eerlijk aangeven dat ze economische motieven hebben om duurzamer te produceren. Dus, niet alleen zeggen dat je een machine hebt gebouwd die zoveel X procent minder rotzooi uitstoot, maar ook vertellen dat je met zo’n machine geld bespaart, of sneller kunt produceren. Eerlijk zijn dus.

Ikea
In dit verband is het ook leuk om eens te kijken naar de Sustainable Image Index. Dit is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de beeldvorming van duurzame organisaties. Het onderzoek zegt niets over de duurzaamheidsprestaties, maar over het imago. Ikea staat voor het derde  jaar op de eerste plaats. Die doen blijkbaar iets goed. Ik ken de MVO-strategie van Ikea onvoldoende maar een mooi voorbeeld vind ik hun Facebook-timeline die werd omgetoverd tot vlooienmarkt. “Verkoop eerste je oude bank voordat je een nieuwe koopt”. Op deze video is de recycling methode van de Zweden te zien. Origineel én duurzaam.

In de Sustainable Image Index staat Friesland Campina op de tweede plaats, gevolgd door de Rabobank. Ja inderdaad, een bank op drie. Het is onderzoek is verricht in 2012, want ik vermoed dat de Rabo wat plaatsjes zal dalen na de Libor-affaire.

Oud nieuws
“We hebben een website!” Dat was twintig jaar geleden nog aanleiding voor het maken van een persbericht. Het zou mooi zijn wanneer het met berichten over duurzaamheid ook die kant op gaat. Dan is het gewoon daily business en helemaal geen nieuws meer. Tot die tijd is het beter om echt goed na te denken over communicatie rondom MVO. Kom eens met iets dat echt onderscheidend is! Wees origineel, heb nieuws.

Maar dat is eigenlijk geen nieuws.

 

 

 

 

 

 

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer