25.10.13

Zelfs de ‘grootste boef’ verdient een ‘advocaat’ in de publieke opinie

Ik werd gebeld door een directeur van een grote onderwijskoepel met de vraag of wij hem wilden helpen zijn crisiscommunicatiebeleid vorm te geven. Hij was in opspraak; had zichzelf volgens de media een te hoog salaris toegekend en een te royale onkostenvergoeding. Ik heb de klus aanvaard. Vaak kreeg ik toen de vraag waarom ik voor die ‘oplichter’ wilde werken. De werkelijkheid rondom de directeur bleek achteraf een stuk genuanceerder te zijn. Meer dan ooit lopen bedrijven en personen het risico te worden veroordeeld in de publieke opinie voordat er überhaupt sprake is van een rechtszaak.

Recht op verdediging
Toen ik recent les gaf aan een clubje studenten kreeg ik de vraag waarom wij voor Chemie-Pack hebben kunnen werken. Dat was toch een slecht bedrijf, vond de vragenstelster. Ik antwoordde haar dat ik daar anders over denk. Ik vergelijk de rol van de woordvoerder in tijden van crisis in het bedrijfsleven vaak met die van een advocaat. Iedereen heeft recht op verdediging in ‘de rechtbank van de publieke opinie’. Dat doen we graag. Het is een deel van ons vak. Daarbij is er wel een gouden regel: we weigeren te liegen voor een klant. Wat ik wel doe is een podium zoeken om het verhaal vanuit het gezichtspunt van de klant te vertellen, de nuance aan te brengen, onjuistheden te corrigeren.  Soms doen we dat via media, maar soms ook via eigen media van de klant.

Reputatieschade
De reputatieschade die bedrijven en organisaties kunnen oplopen in de publieke opinie is enorm. Soms is dat terecht en blijkt ‘de verdachte’ ook in de echte rechtszaal schuldig, maar soms ook ten onrechte. Nog te vaak denken we dat de oude stelregel ‘als je geschoren wordt, moet je stil zitten’ ook in tijden van ‘reaguurders’ en sociale media van toepassing is. Soms is dat waar, vaak ook niet.

Ik ken helaas te veel voorbeelden van personen en bedrijven die beschuldigingen in de publieke opinie onweersproken lieten. Inmiddels zijn ze vrijgepleit, maar zitten ze als paria op de bank. Hun reputatie is naar de vaantjes.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer