30.10.13

YouTube Music Awards

Naast de bekende Europe Music Awards (MTV EMA) worden er over een paar dagen voor het eerst de YouTube Music Awards uitgereikt. Een event, gehouden in New York City, dat wereldwijd te volgen is via een livestream.  Er zijn genomineerden in zes categorieën: Video van het Jaar, Kunstenaar van het Jaar, YouTube fenomeen van het Jaar, Innovatie van het Jaar, YouTube Breakthrough en Reactie van het Jaar. Vervolgens bepalen de gebruikers van YouTube wie de Awards verdienen. Ze kunnen hun stem uitbrengen op de YouTube Music Awards-pagina.

Jason Schwartzman kondigde een maand geleden de YouTube Music Awards aan. En natuurlijk, hoe kan het ook anders, via YouTube.
aankondigingYMA

Reactie van het jaar
Bijzonder is de categorie ‘Reactie van het Jaar’ waarbij vijf fanvideo’s met eigen interpretaties, remixes, parodieën of covers zijn genomineerd voor een Award. Kijk bijvoorbeeld naar de band Walk Off The Earth (nu genomineerd met hun cover van I knew you were trouble), dat eerder online al een megahit was met hun eigen versie van Gotye – Somebody that I used to know.

Eindeloze mogelijkheden
Dit is een mooi voorbeeld van de evolutie en de eindeloze mogelijkheden van online video. Niet alleen voor Jan met de Pet, maar juist ook als communicatietool/-kanaal voor bedrijven en organisaties. Of het nu gaat om bouwen aan naamsbekendheid, het delen van belangrijke ontwikkelingen. Steeds meer bedrijven omarmen multimedia als een belangrijk onderdeel van hun strategie.

Rabobank
Videoboodschappen inzetten bij belangrijk nieuws heeft een heel ander effect dan het sturen van een persbericht. Een voorbeeld hiervan: Bestuursvoorzitter Piet Moerland (64) vertrekt per direct bij de Rabobank vanwege de Liborfraude. Dit werd bekend gemaakt d.m.v. persberichtgeving, ondersteund met een videoboodschap. Dit geeft de heer Moerland de gelegenheid om op een meer persoonlijke wijze zijn verhaal te doen.

Moerland

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer