31.10.13

Tandenknarsend door het stof

Een bijzonder artikel vandaag in de Telegraaf. Een kleine samenvatting. Stel, je koopt een oersterke Lexus RX 450h van € 80.000,-. Een wagen waarvan Lexus in een reclamefolder schreef dat ‘de innovatieve All-Wheel Drive met name in de bochten, zwaar terrein, modder en sneeuw garant staat voor een ideale verdeling van het vermogen’.

Die stuur je met gemak het weiland in toch? Dat dacht ook een stel in Delft, dat de wagen anderhalf jaar geleden kocht. Tot hun schrik bleef hun bolide dit voorjaar steken in een weiland in Frankrijk. Geen beweging in te krijgen.

After Sales Service
Eenmaal terug in Nederland stijgt de verbazing wanneer de dealer aangeeft dat ze hadden moeten beseffen dit geen off-road auto is. Dit terwijl het stel duidelijk had aangegeven dat ze op zoek waren naar een terreinwagen. Beetje verwarrend natuurlijk. Zeker wanneer de reclamefolder anders belooft. Excuses blijven uit.

Terug naar het Telegraafartikel. Helaas ontbreekt een reactie van de dealer in het stuk. Is hij eigenlijk wel gebeld door de journalist van de Telegraaf? Het is niet helemaal duidelijk, maar ik vrees van niet. Het zou een mooie kans zijn geweest om de communicatie enigszins te kunnen (bij)sturen. Gewoon door jouw kant van het verhaal te vertellen.

Door het stof
De tekst in de reclamefolder is inmiddels aangepast en op last van de Bovag geschillencommissie moet de dealer de auto terugnemen voor € 51.000,-. Toch blijft de verkopende dealer – volgens de Telegraaf -de schuld terugverwijzen naar de kopers. Dat laatste is niet handig. Daar kweek je niet echt vertrouwen mee. Dit weekend moet de showroom toch weer vol staan met mensen. Soms is het in communicatie beter om gewoon maar even door het stof te gaan. Neem de pijn en ga door, ook al moet het tandenknarsend. Lexus doet dat ook, want de tekst van de folder is inmiddels aangepast. Om het vertrouwen van consumenten te behouden moet iemand diep door het stof, ditmaal niet de auto, maar de dealer.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer