04.10.13

PR stunts op Dierendag

Het is vrijdag 4 oktober 2013. De dag dat mijn Franse bulletje Macho 1 jaar is geworden. Hiep hiep hoera! Maar het is natuurlijk ook Dierendag, een uitstekende (inhaker)dag voor pr-stunts. Kunnen jullie die van vorig jaar nog herinneren? Nee? Lees die dan nog even terug in mijn vorige blogpost Pr kansen op Dierendag.

Ja? Dan gaan we snel door naar de pr-acties van dit jaar.

1000 euro voor je kameel bij Makro
De meest besproken inhaker van dit jaar is toch wel die van de Makro. De Makro bestaat dit jaar 45 jaar. En om dat te vieren krijgt de eerste bezoeker die met een levende kameel naar de vestiging in de buurt komt, duizend euro aan vouchers. De kameel krijgt een vip-behandeling met groente en fruit.

kameel

De stunt zorgt voor veel publiciteit, maar het roept ook negatieve reacties op. Zo is de Dierenbescherming tegen de actie van de Makro. “Zoiets keuren wij natuurlijk af. Met kamelen over straat gaan of in een trailer laden voor een reclamestunt, vinden wij ronduit dierenleed”, aldus een woordvoerder van de Dierenbescherming.

De negatieve publiciteit is tevens te zien in Coosto:KameelCoosto2

Communicatie online waagde er ook een poll aan. Want wat vinden jullie? Pr-stunten met dieren, wel of niet doen?

Lex Boon van het NRC belde mij naar aanleiding van mijn vorige blog en vroeg mij om een reactie . Lees hier het artikel: Duizend euro voor een levende kameel. Het hoe en wat van een bizarre pr-stunt

Bolpunt
Ook Bol.com zet in op Dierendag en roept baasjes op hun huisdier Bolpunt (Bolpunt…com) te noemen. Met deze ludieke actie verwacht Bol.com in korte tijd letterlijk ‘schreeuwend veel bekendheid’ voor de dierenspeciaalzaak te krijgen op plekken waar veel baasjes komen. Klik hier voor de spraakmakende beelden

bol

Een leuk bedachte actie met een duidelijke link naar hun assortiment, maar niet zo spraakmakend als de kamelen.

Help! Ik heb een hondenleven
Ook dit jaar gaat, net zoals vorig jaar, opvangcentrum Amsterdam (DOA) mensen opsluiten in kennels. Het doel van Help! Ik heb een hondenleven is om via sponsoring zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het ontwerp en de bouw van de 14 hondenspeelvelden. Met de opbrengsten kunnen ze het verblijf voor deze dieren zo aangenaam mogelijk maken en een echt hondenparadijs creëren. Onze ‘dokter love’ Robert ten Brink geeft dit keer het startschot.

TenBrink

Cadeautip
Achter een nepmuis aanrennen, zich uitsloven in de kattentunnel… De doorsnee kat doet het er niet meer voor. Er zijn voor deze viervoeters inmiddels spelletjes te downloaden voor op de iPad. Heb je een kat en een iPad? Download dan bijvoorbeeld de app Cat Toys 3D, en geef je huisgenoot op Dierendag deze app cadeau.

Een tip: Misschien is het aan te raden om een screenprotector aan te schaffen, want je weet maar nooit met de nageltjes van een kat. Misschien is deze wel verkrijgbaar bij Bol.com?

kat

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer