10.10.13

Liefdewerk en oud knipselpapier

Een aantal weken geleden bracht ik een bezoek aan het kantoor van een vriend van mij. Een kop koffie aan het bureau en een korte rondleiding door het kantoor. Daar zag ik, op de hoek van een bureau (en nee, niet het digitale bureaublad) een heuse knipselkrant liggen. Zoals ik dat jaren geleden, bij mijn eerste werkgevers ook zag (en zelf ook nog heb gemaakt), had iemand vol ijver de kranten van die week doorgespit en –geknipt. Ik zag zelfs een aantal uitgeprinte en vervolgens geknipte online artikelen. Natuurlijk zijn dagverse knipsels en artikelen mij niet vreemd, alleen de fysieke variant van de knipselkrant zie je niet vaak meer. Dat was toch echt verleden tijd…dacht ik.

Dacht ik, want na het zien van dit knipselknutselwerk, ben ik eens extra goed gaan letten op wat ik in mijn dagelijkse werk bij klanten zie aan ‘knipselcollages’. Ook ben ik eens gaan rond vragen bij vrienden, bekenden en collega’s. Hebben jullie (nog) een knipselkrant? Opvallend genoeg blijken er, meer dan ik dacht, nog wel degelijk veel knipselkranten zijn. Of in ieder geval varianten daarvan. Van een tien pagina’s tellend boekwerk dat de hele organisatie doorgaat, tot een kort en bondig A4-tje met alle headlines, bestemd voor de afdeling Communicatie en PR. Nogmaals, ik heb het hier over fysieke, papieren knipselkranten, niet de digitale versies.

Monitoren
Dagelijks monitoren wij de media voor onze klanten. We kijken waar ze worden genoemd, in welk medium, op welke plaats (voorpagina, homepage etc.), of de naam in de kop of in de inleiding wordt genoemd, etc. Soms gaan publicaties over onderwerpen die de klant aangaan en soms ook over concurrenten. Dat monitoren gaat nu vooral digitaal, maar nog maar enkele jaren geleden begon de dag hier bij Bijl met een krant en een grote schaar. Knippen! Dat is verleden tijd. Klanten krijgen publicaties nu allemaal digitaal toegestuurd. Wat we veel zien is dat klanten op basis hiervan een eigen (digitale) knipseldatabank bijhouden. Daarnaast versturen ze vaak ook intern per mail een overzicht van de belangrijkste publicaties, om met de organisatie te delen wat er gebeurt (dit is trouwens auteursrechtelijk aan allerlei regels gebonden, maar daarmee wil ik je hier niet vervelen).

Ik was in de veronderstelling dat de papieren (knip-en-plak)knipselkrant al jaren uit beeld was. Nee dus. Blijkbaar willen mensen toch graag het resultaat van PR letterlijk in hun handen houden. Net als de folder. Daarvan werd ooit ook gedacht dat ie zou verdwijnen met de komst van internet. Dat is niet helemaal gelukt . Het bewijs daarvan vind ik elke dag in mijn brievenbus.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer