02.10.13

Het populaire sufferdje

De één gooit ze direct van de deurmat de oud-papier bak in, de ander spit ze grondig door: het lokale sufferdje. Elk dorp, elke stad heeft er wel één (of twee, of drie). Om een beeld te geven: uit onderzoek blijkt dat de huis-aan-huis kranten van Wegener Media en Rodi Media samen een bereik hebben van meer dan 10 miljoen consumenten! Deze ‘sufferdjes’ staan boordevol lokaal nieuws op gebied van politiek, sport en buurtinitiatieven, maar ook veel reclame en familieberichten, zoals kleurrijke felicitaties. De verhoudingen liggen vaak ook iets anders dan de grote (landelijke) dagbladen. Lokale krantjes hebben vaak veel beeld, veel kleine berichtjes en veel reclame. Ik lees er soms globaal doorheen, maar vaak belandt hij (uit tijdgebrek) grotendeels ongelezen in de papierbak. En dat is niet altijd handig. Zo werd ik afgelopen weekend met mijn neus op de feiten gedrukt: je mist echt wat als je het lokale sufferdje niet leest. In dit geval miste ik een leuk evenement. Maar, zo mis je net zo makkelijk een uitnodiging voor een belangrijke informatiebijeenkomst of een aankondiging van een interessant buurtinitiatief waar je wat van had kunnen opsteken.

Ik vroeg eens rond onder zo’n 20 mensen in mijn directe omgeving hoe zij denken over hun lokale huis-aan-huis bladen. Daar waar ik had verwacht dat, vooral de jongere mensen niet echt geïnteresseerd zouden zijn, blijkt het tegendeel waar. Woorden die veel genoemd werden: leuk, herkenbaar, begrijpelijk, interesse, in de buurt, luchtig, etc. Ook uit eerder onderzoek van Wegener Media blijkt: Huis-aan-huiskranten realiseren in vergelijking met de landelijke en regionale dagbladen het hoogste bereik. Maar liefst 90% van de ondervraagden geeft aan ‘wel eens’ een huis-aan-huiskrant in te zien. Dit zijn meer dan 9,2 miljoen consumenten. Mensen lezen blijkbaar gewoon graag (of zelfs liever) nieuws uit/over hun directe omgeving.

Zonde
In mijn werk heb ik voor verschillende klanten regelmatig contact met redacties van lokale kranten en huis-aan-huis bladen. Dit zijn leuke gesprekken, de redacties zijn meestal blij met nieuws en tips uit/over de regio. Mijn ervaring is dat veel organisaties en bedrijven dit over het hoofd zien en zich met hun nieuws voornamelijk richten op de ‘grote’ titels. Zonde, want juist wanneer je nieuws te vertellen hebt over een bepaald gebied (wijk, dorp, meerdere steden of regio’s), is dit je kans! De mensen willen het lezen en de redacties willen het plaatsen; wat wil je nog meer?!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer