11.09.13

PR kansen op Dierendag

Naast dat mijn Franse Bulletje ‘Macho’ 4 oktober 1 jaar wordt, is het natuurlijk die dag ook Dierendag.

De dag dat we onze (huis)dieren in het zonnetje zetten en extra verwennen. Maar ook de dag dat we weer verschillende PR acties voorbij zien komen. Graag neem ik jullie nog mee naar de acties die mij vorig jaar zijn bijgebleven en die de media hebben behaald.

Bosch Hair Busters: De 4,5 miljoen Nederlandse gezinnen met een huisdier hebben een harig probleem. De haren en geuren die hun huisdier achterlaten vormen de grootste stressfactor van huisdiereigenaren (48%). Dit staat in schril contrast met de favoriete activiteit die hondeneigenaren het liefst met hun viervoeter ondernemen: wandelen. Ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe stofzuiger die speciaal ontwikkeld is voor mensen met huisdieren, de Bosch Zoo’o, maakt Bosch van de grootste stressfactor een deugd. Hair Busters worden op de laatste zaterdag voor Dierendag ingezet om hondenharen de baas te zijn.

Klik hier voor de beelden

Help! ik heb een hondenleven: Via sponsoring zoveel mogelijk geld inzamelen voor het ontwerp en de bouw van de 14 hondenspeelvelden voor Dierenopvangcentrum Amsterdam. In ruil voor sponsoring verblijf je minimaal 12 uur in één van de ruime hondenkennels. Zo ondervind je aan den lijve hoe het leven van een hond in het asiel eruit ziet.

Honderd dierenliefhebbers melden zich aan. En tevens weet DOA ook BN’ers te strikken waaronder Sterretje, Fabiënne de Vries, Belinda Meuldijk, Thierry Duval, Brigitte Nijman en Mounira Mansour.

Klik hier voor de beelden

PR kansen dierenwinkels
Ik zie voor dit jaar ook nog genoeg PR kansen voor bijvoorbeeld dierenwinkels. Wat denk je van een eenmalig onderzoek te laten uitvoeren onder 1500 respondenten met een huisdier. Waarbij je uit de resultaten van het onderzoek (afhankelijk van het resultaat) genoeg (lokale) persberichten kunt versturen. Zo zie ik deze krantenkoppen al voor me:

krantenkoppen

Met de naam van je dierenwinkel in de (lokale) media: wat levert dat op?

  • Het vergroot de zichtbaarheid van de dierenwinkels, want lokale kranten bereiken namelijk veel mensen en worden goed gelezen;
  • Het zorgt er voor dat mensen over je dierenwinkel gaan praten, omdat een persbericht een mooie manier is om een verhaal te vertellen;
  • Het vergroot de geloofwaardigheid van wat je vertelt, omdat lezers meer vertrouwen hebben in een nieuwsartikel dan een advertentie;
  • Een persbericht heeft dubbel effect: het wordt één keer geschreven en vervolgens naar meerdere media gestuurd. Als zij dat vervolgens plaatsen, is dat gratis;
  • Pr vergroot de zichtbaarheid en zorgt ervoor dat nog meer mensen naar de winkels komen.

Ik ben benieuwd naar de acties voor dit jaar en wie weet heb ik nav dit blogje jullie wel op ideeën gebracht?

PS
Helaas worden er nog steeds tienduizenden dieren jaarlijks naar het dierenasiel gebracht, dus mocht je nog op zoek zijn naar vriendelijke viervoeter, neem dan eens een kijkje bij een dierenasiel bij jou in de buurt, en zorg dat het voor hen ook een mooie Dierendag wordt.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer