03.09.13

Nuttig burenpraatje IKEA

Het gaat goed met IKEA. Zo goed zelfs dat ze hun Utrechtse filiaal wilde verdubbelen in oppervlakte. Maar ja, er was geen plek.

Op de plek waar de meubelzaak de nieuwe parkeergarage had bedacht, lag een sportveld. En in het bestemmingsplan van de gemeente was vastgelegd dat dit zo moest blijven. Ongetwijfeld heeft IKEA geprobeerd om de gemeente ervan te overtuigen het bestemmingsplan aan te passen. Uiteindelijk koos de directeur van de Utrechtse vestiging voor een andere strategie. Hij belde zijn buurman, de voorzitter van de voetbalclub. Het resultaat: de zo gewenste uitbreiding van IKEA met twee prachtige kunstgrasvelden op het dak van de parkeergarage en een voetbalkantine vol met IKEA-meubels.

ikea

Verrassend
Als je als bedrijf (of overheid) plannen maakt die impact hebben op de omgeving is het altijd slim om hierover goed en tijdig te communiceren met die omgeving. Zeker als je overlast veroorzaakt is een praatje met omwonenden geen overbodige luxe. Dat het je ook wat oplevert om over de totstandkoming van plannen met je buren te praten, geeft dit voorbeeld mooi aan. Leg het vraagstuk uit, vraag ze naar hun mening en hoor hun eventuele bezwaren en suggesties aan. Deze mensen ervaren de omgeving immers dagelijks en vanuit een andere invalshoek. Het brengt je misschien wel tot heel andere inzichten en verrassende oplossingen waar jij nog niet aan had gedacht. Het kan je voor grote blunders behoeden.

Misschien was de bouw van een nieuwe Kuip in Rotterdam er wel gekomen als er een nuttig praatje was gehouden met de supporters van Feyenoord. Of wellicht zat er binnenkort wel CO2 opgeslagen in de achtertuinen van Barendrecht . Wie zal het zeggen?

 

 

Terug naar overzicht

Auteur

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer