12.09.13

Iedereen houdt van…records!

Wat mij altijd weer opvalt is dat, ongeacht het onderwerp (of het nu gaat om economie, bizarre bouwwerken, sport, een giraf of kat, (gekke) mensen of sterren, voedingswaren of natuurverschijnselen) en de doelgroep (van huismoeder tot beursmedewerker), Nederland lijkt een voorliefde te hebben voor (nieuws over) records. En dan heb ik het echt niet alleen maar over records die opgenomen worden/zijn in het Guinness Book of Records. Nee, juist ook de meest niet-voor de hand liggende, gekke, ogenschijnlijk dagelijkse records halen hier (maar eigenlijk over de hele wereld) het nieuws. Is dit nou echt nieuws?

Dagelijks houden wij bezig met de vraag Wat is nieuws? Het antwoord  hierop is eigenlijk nooit hetzelfde. Als je in Google intoetst Wat is nieuws vind je dan ook veel verschillende resultaten en definities, waaronder deze van Wikipedia:

Nieuws omvat alle informatie van een zeker algemeen belang die tot dusver aan publieke waarneming was onttrokken. Het gaat doorgaans over een recent feit, een actualiteit, waar collectieve belangstelling voor bestaat. Nieuws kan echter ook betrekking hebben op een ‘inlichting’ uit het verleden die niet eerder als zodanig is ontsloten voor een brede kring van belangstellenden. Het kan gaan om een onthulling van feiten die velen interessant vinden en bijvoorbeeld om publiciteit die is veroorzaakt door een informatielek.

Een behoorlijk brede omschrijving. Betekent dit, dat wanneer jouw verhaal niet per sé aan bovenstaande definitie voldoet, je geen nieuws hebt? Je er dus niets mee moet doen? Ik denk van niet.

De kracht van een goed verhaal
Natuurlijk is nieuws afhankelijk van de inhoud van je verhaal, maar ook van de behoeften van je doelgroep. Hoe ziet jouw doelgroep eruit, wat zijn hun interesses, wat willen ze weten? Wat nieuws is voor de een, kan verre van relevant zijn voor de ander. Breng dit in kaart en je weet of je nieuws in handen hebt waar je iets mee kunt. Waar je de media mee kunt opzoeken die passen bij jouw doelgroep. Dan rest je natuurlijk nog wel de schone taak je verhaal op een duidelijke en vooral aantrekkelijke manier te brengen

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer