17.09.13

Het einde van het embargo?

Het is Prinsjesdag vandaag. Vandaag wordt de Miljoenennota gepresenteerd en gaat koning Willem-Alexander voor het eerst de troonrede uitspreken. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen en ook of hij het misschien anders gaat doen? Neemt hij een iPad mee in plaats van papier? Verschijnt de Troonrede als Prezi op een groot scherm? En natuurlijk vraag ik me ook af wat Maxima aan zal hebben vandaag en welke hoed ze op heeft. Alle tijd om daar mee bezig te zijn, want tja, de plannen van het kabinet zijn natuurlijk al lang uitgelekt.

Embargo heeft nooit bestaan
Het is inmiddels gewoonte geworden dat er van alles vanuit de politiek uitlekt. Politici willen blijkbaar graag journalisten tippen om het kabinet dwars te zitten en journalisten lappen afspraken om niet te publiceren aan hun laars. Bestaat er eigenlijk zoiets als een embargo? Als je het opzoekt dan lees je dit: “Ook in de wereld van media en journalistiek kent men embargo’s. Hierbij krijgen geselecteerde journalisten op voorhand informatie over een nieuwsfeit, met het verzoek om die informatie nog niet te verspreiden vóór een bepaalde dag en uur. Een embargo kan niet worden opgelegd, het gaat doorgaans om een verzoek om publicatie vooralsnog achterwege te laten en dan hebben we het dus over wat we ‘embargo’ noemen.” Een embargo is een eenzijdige afspraak die je met een journalist maakt om een persbericht of nieuws nog niet te publiceren tot een bepaalde tijd. Om hen te informeren stuur je wel alvast de gegevens op zodat ze het verhaal kunnen voorbereiden, maar het daadwerkelijke publiceren zou dan pas op het afgesproken tijdstip mogen. Het embargo is bedacht door bureaus, zoals wij, om te proberen belangrijk nieuws af te kunnen stemmen met bijv. een evenement, een presentatie of een persconferentie. Zodoende wordt de hele buitenwereld op hetzelfde moment geïnformeerd. Maar let wel, een embargo is geen zekerheid dat het nieuws binnenskamers blijft. Kort gezegd, het embargo bestaat eigenlijk niet of beter, heeft nooit bestaan.

Nieuws, nieuws, nieuws
We hebben er met klanten vaak mee te maken. We willen het nieuws in de media krijgen, maar willen ook nog niet alles weggeven. Hoe krijg je een journalist dan zo nieuwsgierig dat hij bijvoorbeeld wel naar een pers-event komt of aandacht te besteedt aan jouw nieuws zonder alvast wat prijs te geven? In veel gevallen sturen we een journalist dan het nieuws al toe om hem te interesseren om naar een evenement te komen, maar met daarbij het verzoek dit nog niet te publiceren. Het is een vraag, maar niet meer dan dat. Het is geen wet.
Journalisten houden zich hier dus niet altijd (meer) aan.  Zij willen altijd nieuws brengen en willen daar ook het liefst het snelst mee zijn of in ieder geval uniek. De media zijn in hevige concurrentie met elkaar om de gunst van de lezer en willen unieke content bieden. Een afspraak/embargo is voor hen ondergeschikt aan dit belang. Een embargo is dus aan slijtage onderhevig en lijkt een beetje achterhaald.

De kracht van je netwerk
Is de slijtage van embargo een probleem. Nee hoor, met vertrouwen kom je ook heel ver. . Simpel, door een goede relatie met de journalist op te bouwen, weet de journalist dat je hem geen onzin zult verkopen. Wij versturen bij Bijl PR geen commerciële persberichten. Het moet nieuwswaardig zijn. Dit imago moet je opbouwen bij de journalist. Die journalist snapt dan dat de informatie die je hem of haar hebt te bieden, goed zal zijn. Journalisten willen graag goede verhalen brengen en nieuws dat er toe doet. Weten ze dat jij altijd relevante content biedt, dan kun je een zeer vruchtbare relatie opbouwen waar vooral je klant van zal profiteren!

 

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer