27.09.13

Ciao Mauricio!

Maurizio Manfellotto? Wie kent hem niet. Gisteren stond zijn foto in alle kranten. Ik schat hem begin vijftig, modieus stoppelbaardje, netjes getrimd uiteraard (Italiaan..). Weet je al wie het is? Nou vooruit. Maurizio is de grote baas van AnsaldoBreda. Inderdaad, van de Fyra.  Gisteren haalde Maurizio alle kranten.

Nou ja, haalde, Mauriozio kocht voor zichzelf paginagrote advertentieruimte om Nederland uit te leggen dat het “dringend noodzakelijk is dat de NS weer met AnsaldoBreda gaat samenwerken. De Fyra is de beste oplossing voor u als reiziger.” Het is duidelijk, de Italiaanse treinbouwer is een pr-offensief begonnen om grote schadeclaims tegen zijn bedrijf te ontlopen.

Scettino
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat ik van deze peperdure campagne moet denken. Een eerste reactie roept aversie op. Waarom probeert deze club zo openbaar zijn straatje schoon te vegen? ‘Scettino-achtige praktijken’ hoorde ik iemand zeggen, verwijzend naar de fameuze kapitein van de Costa-Concordia. Je maakt blunders, maar doet alsof er niets aan de hand is en dat jij er al helemaal niets aan kon doen.  “AnsaldoBreda is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor dit ongemak,”schrijft Maurizio aan het Nederlandse volk. Jaja.

Twijfel
En toch wordt ik door de brief enigszins aan het twijfelen gebracht. Het bedrijf maakt al jarenlang treinen in Italië die veel harder rijden! Waarom zou het dan met de Fyra zo mislukken? In de media wordt Ansaldo altijd afgeschilderd (mede door de NS) als een stelletje klunzen dat weinig meer in huis heeft dan de eerste de beste bouwer van Lego-treintjes. Dat kan toch ook niet waar zijn. En waarom ging de NS – samen met de Belgen – dan met dit bedrijf in zee?

Een miniem zaadje van twijfel is bij mij geplant en ik denk dat het PR-team van Maurizio daarmee heeft bereikt wat het voor ogen had. Al vraag ik mij af of het voor de uitkomst – gegarandeerd ruzie in de rechtszaal – van invloed zal zijn. Wat mij vooral bijblijft is de foto van de ijdele Maurizio, de man die ons allen recht in de ogen kijkt.

Hoe ziet de baas van de NS er eigenlijk uit?

 

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer