13.08.13

Misschien wel de beste pr-stunt in ruim 500 jaar

De dame met de mysterieuze glimlach, (de) Mona Lisa. De onbekende bekende die iedereen wel eens heeft gezien: online, in een krant of blad, op tv, op een gadget of in het echt. Vaak ook meer dan 1 keer en op verschillende plaatsen in de wereld. Al meer dan 500 jaar houdt zij de gemoederen bezig. Meest gestelde vraag: Wie was ze? Door de jaren heen verschijnen er keer op keer nieuwsberichten (over de hele wereld) en nieuwe weetjes over het schilderij.

Onderzoekers in Florence denken recent het stoffelijk overschot te hebben gevonden van de vrouw waarvan wordt gedacht dat zij model stond voor het schilderij, Elizabeth Gherardini del Giocondo. Om dit te verifiëren werd het graf van familieleden van Gherardini geopend om vergelijkend DNA onderzoek te doen.

Onbedoeld zorgde Leonardo da Vinci voor misschien wel de meest succesvolle pr-stunt aller tijden. Al eeuwenlang houden de mysteries rond het schilderij de mensheid wereldwijd bezig. Mona Lisa’s populariteit is ongekend en wijdverspreid. Bijna een eigen merk te noemen. Wereldwijd inspireerde zij al velen in verhalen, mythes, boeken en films. En zelfs nu, na meer dan 500 jaar wordt geld nog moeite gespaard om de ware identiteit van de dame in kwestie te achterhalen.

Mysteries en geheimen in PR
Geheimen en raadsels zorgen sowieso voor mooie pr-verhalen. Denk aan het geheime recept van Coca-Cola, het monster van Loch Ness dat werkt als toeristische trekpleister en recent nog het raadsel rondom de wolf in Nederland dat heel Nederland bezighield. Maar Mona Lisa, zij is wel het mooiste mysterie. Ik kijk uit naar de nieuwe feiten en nieuwtjes die de komende jaren boven tafel komen. Stiekem hoop ik misschien wel dat we het nooit zullen weten…

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer