28.08.13

Huiveren voor de expert in de media

Hapklare quotes, kort door de bocht en het liefst trappend tegen de schenen van anderen. Zo hebben vele journalisten hun interviewkandidaten het liefst. Dat vinden we als lezers of luisteraars trouwens ook  heerlijk. Toch zit je er maar mooi mee, wanneer het gaat over jouw bedrijf of jouw industrie. Ik moest er aan denken toen ik media emeritus hoogleraar Ben Ale bij RTV Rijnmond weer eens te keer hoorde gaan over de chemische industrie.

Iemand als Ben Ale heb je als journalist graag in je programma. Hij windt er geen doekjes om en spreekt heerlijke klare taal. Leuk hoor, voor de luisteraars, maar zijn verhaal mist vaak elke nuance. Natuurlijk weet hij ook wel dat er aan elk verhaal meerdere kanten zitten, maar Ale kiest er blijkbaar voor om dat achterwege te laten. ‘Cut the crap’, zullen we maar zeggen. Maar ja, als leidinggevende in de chemische industrie krap je jezelf toch achter de oren wanneer hardop wordt beweerd dat je “geen flauw idee hebt wat je doet”.

Macht
Het gebruik van deskundigen is gemeengoed in de journalistiek. Zij schuiven aan de interviewtafel om verhalen te duiden, toe te lichten en van commentaar te voorzien. Of het nu gaat om Syrië of om de  economische crisis, de experts varen er wel bij. Zo komt Ben Ale altijd opdraven bij een chemisch onderwerp en kennen we bijvoorbeeld op economisch gebied Sylvester Eijffinger, die ook altijd goed is voor een boute uitspraak. De macht van dergelijke heren (het zijn helaas meestal heren) is groot. Ik weet uit ervaring dat zij in mening boardroom angstvallig worden gevolgd.  Immers, een uitspraak van een gekende deskundige komt altijd weer ergens boven water.

Hilarisch filmpje
De expert wordt vaak gevraagd wanneer een bedrijf of instantie zelf niet bereid is om het woord te voeren.  En dat laatste is een veelgemaakte fout. Een item moet toch worden gemaakt en dan wordt dus maar een expert ‘uit de kast getrokken’.  Maar ja, niet elke bedrijfstak heeft een expert en wat als die expert niets weet van jouw industrie? Een oud, maar prachtig – en hilarisch – voorbeeld over hoe media omgaan met experts, komt van de BBC, nota bene een omroep die toch hoog staat aangeschreven. In dit filmpje komt een expert aan bod over computers, maar door een foutje belandt een taxichauffeur in ‘the hot seat’.

Hoe om te gaan met de expert?
Focus je niet op de expert, maar op de journalist! Zorg ervoor dat jezelf goed contact onderhoudt met diverse (vak)media. Wordt zelf de expert! Je bent normaal gesproken toch zelf de kenner bij uitstek  op jouw terrein? Bouw vooral in goede tijden aan perscontacten, dat maakt dat je in crisis de juiste journalisten kent.

En zij jou.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer