09.08.13

Hoe overtuig je de CEO?

Bijna iedere communicatieprofessional kent het: een CEO die iets uit de media wil houden. niet met de krant wilt praten en zeker weet dat alle journalisten onbetrouwbaar zijn. Stilhouden, verzwijgen. Het werkt niet. De bagger ligt uiteindelijk toch op straat.

Consumentenmerken zijn er gelukkig al vaak op ingericht om actief te communiceren. Zij weten dat een recall niet slecht voor je hoeft te zijn, sterker nog, je merk zelfs sterker kan maken  In de zorgsector, het openbaar bestuur en bij woningcorporaties is nog veel te verbeteren. Daar bestaat nog veel koudwatervrees voor media, social media en de ‘boze buitenwereld’.
Niet makkelijk om communicatieprofessional te zijn in zo’n situatie. Wat kun je dan doen? Zes tips…

Begin eenvoudig
Maak werk van het naar buiten brengen van goed nieuws. Laat zien dat het positief werkt voor je imago, reputatie en sales als je proactief naar buiten treedt.  Houd de CEO op de hoogte van wat je doet en laat de resultaten zien. Werk aan vertrouwen.

Agendasetting
Zet het onderwerp openheid nu op de agenda. Maak een plan van aanpak voor een crisissituatie. Maak je CEO daar deelgenoot van. Vraag samen met hem/haar bij elk punt af: kunnen/moeten we dit melden aan de buitenwereld, collega’s en/of andere stakeholders? Hoe gaan we dat doen? Via welke media?

Afbreukrisico’s
Breng samen met je CEO de issues in kaart waar je organisatie mee te maken  kan krijgen. Vraag  ook waar hij/zij ’s nacht badend in het zweet van wakker wordt.
Laat je CEO zien wat er gebeurt als je dingen verzwijgt en vooral wat het je oplevert als je wel open bent.  Beschrijf afbreukrisico’s wanneer je besluit iets bewust niet te melden. Er zijn voorbeelden genoeg waaruit hij/zij kan leren dat het niet werkt.

Train slecht nieuws bericht/werk aan vertrouwen
Bereid je CEO voor op communicatie van slecht nieuws.  Ook dat kan je leren in een training. Neem de angst weg; CEO’s zijn ook maar mensen en vaak doodsbang voor media in een crisissituatie. Laat de CEO zien dat je een crisis kunt beheersen en hoe je dat doet.

Monitor
Monitor je omgeving in goede en slecht tijden en betrek je CEO daarbij. Laat zien wat er in je omgeving gebeurt.

Sterker uit de crisis
Laat goede voorbeelden zien. Vertel dat veel CEO’s juist sterker uit een crisis komen wanneer ze er goed over communiceren.

Knok ervoor
Laat je niet te snel uit het veld slaan. Vecht voor openheid. Het gaat ook om jouw reputatie als professional als jouw organisatie onder tafel duikt bij tegenslag. En bedenk dat ook jij als professional er sterker uitkomt na een crisis.

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer